Flera bilmärken har lanserat nya eller uppdaterade logotyper de senaste åren. Trenden som allt fler hakar på är att ”platta till” loggan och ta bort eventuella skuggor.
Tanken med det är att försöka göra hela företaget mer ”transparent”. Det var i alla fall något Volkswagen använde som anledning när den uppdaterade VW-logotypen visades upp, som en följd av dieselskandalen.
En logotyp utan skuggor och tredimensionella effekter är också enklare att känna igen på håll och passar bättre olika typer av skärmar.
Nu visar även Skoda upp en ny version av märkets grafiska identitet. Texten ”Skoda” hamnar på alla nya bilar från och med 2024, men märkets ”hake” på bokstaven Š integreras i själva bokstaven istället för att placeras ovanpå.
– Med vår nya företagsidentitet tar vi utseendet och hela varumärket till nästa nivå, säger Martin Jahn, styrelsemedlem i Skoda med ansvar för försäljning och marknadsföring.
Skodas klassiska pil som använts i många år ska fortfarande finnas kvar, men det verkar inte som att den ska synas på bilarna utan i andra sammanhang. På bilarna ska bara texten ”Skoda” synas.
Kommentarer till artikeln (11)
- 3 september 2022 Axa skrev: Saabnisse Ja,…
- 2 september 2022 Woow, vilket miljötänk. Hur…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.