Nästa artikel
Volvos nya logga förenar separata bolag
Nyheter

Volvos nya logga förenar separata bolag

Publicerad 22 september 2021 (uppdaterad 22 september 2021)
Volvo-loggan blir förenklad och tvådimensionell – och gemensam för Volvo Group och Volvo Cars.

På onsdagen presenterade Volvo Cars och Volvo Group en ny, gemensam logotyp, vilket Teknikens Värld var först att rapportera om.

”Vi har tillsammans med Volvo Group fattat ett gemensamt beslut att använda samma varumärkes-identitet för att modernisera och bättre anpassa oss efter den digitala miljö som vi verkar i. Även om vi idag är två separata företag har vi ett gemensamt ansvar att ta hand om och driva varumärket Volvo framåt”, uppger Volvo Cars pressavdelning i ett mail till Vi Bilägare.

Volvo Cars och Volvo Group var ett och samma bolag från starten 1927 fram till att personbilsavdelningen såldes till Ford år 1999. Sedan dess har Volvo Group, som bland annat tillverkar lastbilar och entreprenadmaskiner, varit ett separat företag med samma namn.

Volvo Cars nuvarande ägare Geely Holding äger sedan 2017 8,2 procent av aktierna även i Volvo Group.

Den nya loggan är en grafiskt förenklad variant av Volvos klassiska järnmärke, i svart-vitt och utan 3D-effekter. Den kommer användas parallellt med ordet ”Volvo” utskrivet i versaler med spärrad text.

Både Volvo Cars och Volvo Group har under dagen uppdaterat sina hemsidor och sociala medier med den nya logotypen. Enligt Teknikens Värld kommer det nya märket börja användas på Volvos bilar år 2023.

Volvos nya logotyp följer en tydlig trend som flera andra bilmärken redan hakat på, nämligen att ”platta till” logotypen och ta bort alla former av tredimensionella effekter. Tanken är att ge ett enklare och ärligare intryck.

Även BMW, Opel, Dacia och Peugeot har presenterat liknande logotyper.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (9)

  • 23 september 2021 Pi, går på reklamkontot, du…
  • 23 september 2021 saabnisse - givetvis, men…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.