Flera bilmärken har visat upp nyare logotyper den senaste tiden, bland andra Volkswagen och BMW.
Trenden går mer och mer mot ”enklare och renare” logotyper i tvådimensionell design. Genom att skala av onödiga skuggor och tredimensionella designer vill biltillverkarna framstå som enklare att ha att göra med och mer transparenta.
Nu hakar även budgetmärket Dacia på trenden. Den tidigare logotypen byts ut mot en betydligt ”plattare” historia som enligt Dacia ska signalera enkelhet, stabilitet och robusthet.
Grön färg
Logotypen finns i två versioner, en där ”Dacia” skrivs ut och ett emblem som hamnar på motorhuven och bakluckan med bokstäverna ”DC” sammanskrivna.
Att den nya logotypen blir khakigrön ska göra att Dacia uppfattas som ”närmare naturen”. Det ska passa för suven Duster och den kommande modellen Bigster.
Den som hoppas på någon koppling till ”gröna” bilmodeller lär dock bli besvikna – även om Dacia säljer gasbilar finns än så länge inga modeller med laddsladd.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.