Skoda Octavia Scout i terrängen.
Från och med i sommar blir Skoda Octavia Scout mer terrängduglig. Nästa årsmodell ärver offroadteknik från syskonet Yeti.
Skoda Octavia Scout var redan från lanseringen förra året en mycket kapabel bil på ojämnt och löst underlag. Nu kan den bli ännu bättre, men räkna inte med hjälpmedel som lågväxel eller ordentliga differentialspärrar.
Från och med nästa årsmodell kommer bilen nämligen med samma Offroad-körläge som crossovern Skoda Yeti. Det innebär att en Offroad-knapp på bilens instrumentpanel aktiverar elektroniska differentialbromsar vilka portionerar ut lagom mycket kraft till vart ett av de fyra hjulen.
Detta ska exempelvis underlätta vid starter i motlut på löst och/eller ojämnt underlag. Offroad-läget innebär även att antisladdsystemet anpassas. Dessa funktioner är dock bara tillgängliga under 30 km/tim och slås automatiskt av när den hastigheten överskrids.
Skoda Octavia Scout med Offroad-körläge börjar tillverkas i sommar och finns att beställa efter vecka 22.
Diskutera: Vad tycker du om terrängtekniken i Skoda Octavia Scout?
Från och med nästa årsmodell kommer bilen nämligen med samma Offroad-körläge som crossovern Skoda Yeti. Det innebär att en Offroad-knapp på bilens instrumentpanel aktiverar elektroniska differentialbromsar vilka portionerar ut lagom mycket kraft till vart ett av de fyra hjulen.
Detta ska exempelvis underlätta vid starter i motlut på löst och/eller ojämnt underlag. Offroad-läget innebär även att antisladdsystemet anpassas. Dessa funktioner är dock bara tillgängliga under 30 km/tim och slås automatiskt av när den hastigheten överskrids.
Skoda Octavia Scout med Offroad-körläge börjar tillverkas i sommar och finns att beställa efter vecka 22.
Diskutera: Vad tycker du om terrängtekniken i Skoda Octavia Scout?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Vad står det OCATVIA? dålig rubrik
Skall till Bilcentrum och se denna nya Ocatvia, visste inte att denna modellen fanns.
Att inte ESP/ASR kan kopplas ur i hastigheter över 30 km/h tyder på ofullständigheter i bilens naturliga stabilitet. Ganska vanligt i moderna bilar tyvärr.
Zzz. 4wd XSD(+) finns väl i de nya bilarnas elektronik idag. Frågan är om man kan slå på det någonstans.
Testa vag-com eller liknande.
Att man gör en stor grej av en knapp och något som troligtvis redan finns i bilens mjukvara är som vanligt marketing bs.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.