Det är nio år sedan VW-koncernens ”minibilstrio” med Volkswagen Up, Skoda Citigo och Seat Mii visades upp. De tre småbilarna har byggts i en fabrik i Slovakien, men snart kan den lilla biltrion ha gjort sitt.
Nu bekräftar Skodas försäljnings- och marknadschef Alain Favey att Skoda Citigo snart försvinner – och inte kommer tillbaka.
– Vad gäller Europa är den helt slutsåld. Det blir ingen ersättare för Skoda Citigo och vi har inga planer på en modell i den storleken i framtiden, säger han till Autocar.
Populära som elbilar
Skoda Citigo och de två andra syskonmodellerna hade bensinmotorer vid lanseringen, men kom senare med eldrift. När de uppdaterades med större batteripaket lockades många att slå till eftersom de små elbilarna hade låga prislappar jämfört med andra elbilar.
Det finns uppgifter om att Volkswagen planerar en eldriven ersättare till Up-modellen med namnet ID 1. Men Alain Favey säger sig inte känna till några sådana planer.
– Om det kommer en version av VW-gruppens MEB-plattform som tillåter mindre bilar att byggas än i dag skulle vi ha en Skodaversion, men jag känner inte till några sådana planer. Vad gäller Citigo är det slutkört, säger han.
Låg milkostnad
Att bygga småbilar på ett lönsamt sätt har länge varit en av biltillverkarnas svåraste utmaningar. Vinstmarginalerna är minimala och det är betydligt lättare att tjäna mer pengar på en större modell eller en suv.
Skoda Citigo och dess koncernsyskon har ofta hamnat i topp när det gäller bilmodeller med låg milkostnad. Volkswagen Up är den näst billigaste småbilen vi testat sett till milkostnad, och de eldrivna versionerna av Up, Citigo och Mii blev de överlägset billigast i vår genomgång av de billigaste elbilarna att äga.
Modellerna har dock fått kritik för att de inte har något vettigt autobromssystem trots att de ofta körs i stadstrafik.
Läs också: Nya uppgifter: Seat har fått ”sparken” från utveckling av billig elbil
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Trist, men prioriteringarna verkar vara elbilar med extra allt för att pressa upp marginalerna.
Skoda lär komma med en ”billigare” elbil likt ID1/2. Enyaq kan på sikt inte vara den billigaste modellen hos Skoda, speciellt inte när Skoda är tänkt att vara budgetmärket i VW-koncernen https://www.vibilagare.se/nyheter/seat-siktar-pa-lyx-skoda-blir-mer-budget
VAG får väl ge bort det marknadssegmentet till kineserna... -låter "smart".
Skönt att man hann beställa precis en sån i somras. Ska få den någon gång under hösten. Perfekt andrabil för vår familj. Hoppet upp till Renault Zoe var inte värt det av tre orsaker:
1.Ointresserade säljare på Volvohandlaren, fick inte en fråga om man vill ha hjälp ens!
2. Sitter uppe i taket på bilen, är 185 cm lång och sträckte mig direkt efter spaken för sänkning av stolen, men det fanns ingen...
3. 70000 kr i priskillnad
Orsaken till att det blev en Skoda istället frö en E-up var bättre utrustning för mindre pengar och 3 års nybilsgaranti istället för 2 på storebror Volkswagen...
Tråkigt att Skoda Citigo förvinner.
Trist att man inte redan har en vettig ersättare till Citigo, för alla varken kan eller vill lägga en förmögenhet på en elbil.
”Hålfotsinlägg” går inte hem hos svenska köpare!
280.000:- för en sån lite låda? haha
Det är en grym bil! 2m människor får till och med plats i den lilla småbilen!
@jarl, ca: 200kkr är väl närmare sanningen, iaf vad man får betala, vet inte hur du räknar? Men menar du vad Skoda får in, så ligger du hyfsat rätt. För runt 200 kör, får man inte mycket mer låda med automat, med eldrift får du ingen låda alls. Inte ny låda åtminstone.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.