Om några år skärps utsläppskraven som nya bilar måste klara. Den nya så kallade Euro 7-standarden ersätter Euro 6 och blir betydligt strängare.
Både biltillverkarna själva och tyska branschorganisationen VDA har klagat högljutt på de stränga reglerna, som dock ännu inte är helt spikade. VDA varnade för att Euro 7-reglerna i princip skulle bli en dödsdom för vanliga bensin- och dieselbilar.
– Det är tekniskt omöjligt att klara reglerna och alla vet det, har organisationens chef Hildegard Müller sagt. Hon anser att problemet inte är motorerna i sig utan de fossila bränslena de körs på.
Flera europeiska politiker har kritiserat reglerna som de tror skulle döda bilindustrin, som är en viktig arbetsgivare i flera länder. Volkswagen har ocskå varnat för att nya bilar kommer bli som sömnpiller med de nya reglerna och flaggat för att dieselbilar kan bli 100 000 kr dyrare när kostnaden för att klara kraven lyfts över på bilköparen.
”EU har övergett målen som inte gick att nå”
Nu har EU-kommissionen fått ett betydligt snällare förslag till Euro 7-utsläppsregler från en särskilt tillsatt rådgivningsgrupp inom EU. Kraven är dock fortfarande 5–10 gånger hårdare än för Euro 6. Beskedet välkomnas ändå av VDA.
– Planerna som presenteras för den nya Euro 7-standarden för personbilar visar att EU-kommissionen har accepterat de begränsningar för vad som är tekniskt hållbart och övergett målen som inte gick att nå, säger Hildegard Müller i ett uttalande.
Det slutgiltiga förslaget för de nya utsläppsreglerna ska presenteras i juni och beslutet tas i november. Reglerna beräknas dock inte träda i kraft förrän tidigast 2025.
Läs också: VW-ingenjörens larm: ”Som om bilen går på sömnpiller”
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.