Just nu storsatsar bilindustrin på att utveckla olika former av självkörande bilar. Många lockas av tanken på att kunna slappna av och överlåta körningen åt en dator, och vissa ser framför sig ett bättre och effektivare trafikflöde.
Men det finns också utmaningar med autonoma bilar. För att bli helt självkörande måste bilarna klara av att ”tänka själva” eftersom alla situationer inte kommer kunna programmeras in i förväg, och om självkörande bilar blir billiga och vanliga finns risk att trafiken ökar med köer som följd.
De senaste åren har flera biltillverkare kommit med uttalanden om att självkörande bilar kanske ligger lite längre bort än de trodde tidigare. Mercedeschefen Ola Källenius har till exempel gjort klart att utvecklingen av elbilar går före självkörande bilar, och att autonom teknik i första hand ska utveckals för tung trafik.
Läs också: Känsligt gyroskop ska göra självkörande bilar säkrare
”Sista procenten” är utmaningen
Utmaningen för en självkörande bil är inte att få den att köra själv 99 procent av tiden eller sträckan. Utmaningen är den ”sista procenten” av alla situationer som kan uppstå, enligt Bernhard Ederer, talesperson på BMW.
– Till exempel en stillastående bil i en motorvägskurva under dimmiga förhållanden. Eller en gatusopningsmaskin på vägen. Sådana extremfall är en utmaning. Den måste vara helt säker även då, men det är en svår utmaning, säger han i en intervju med Automobilwoche.
En lösning kan vara att införa särskilda vägavsnitt där enbart självkörande bilar är tillåtna.
”Tesla två år före”
Audichefen Markus Duesmann har tidigare sagt att han tycker Tesla ligger åtminstone två år före alla andra när det gäller automatiserad körning, i och med att Tesla även kan samla in data från bilar som rullar på vägarna. Men Tesla har också fått kritik för att gå för snabbt fram i utvecklingen vilket ökar risken för olyckor.
Det är en tydlig skillnad mellan företagen i Silicon Valley och tyska biltillverkare, tycker Mario Trapp, professor vid Fraunhofer-institutet för kognitiva system. Enligt honom har tyska ingenjörer ofta en bakgrund inom mekanik och de behöver nu komma ikapp när det gäller mjukvara.
– Klassiska biltillverkare har fortfarande mycket att ta igen inom mjukvara, säger han till tidningen.
Läs också: Nya motorvägen – där mänskliga bilförare inte är tillåtna
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Skulle tro att den tuffaste utmaningen är att få föraren att komma ihåg att det är han som kör.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.