En av de största utmaningarna med självkörande bilar är att få dem att fungera tillsammans med ”vanliga” bilar som körs av mänskliga förare.
Medan självkörande bilar ofta kör försiktigt och laglydigt, tenderar många mänskliga bilförare att ibland ta genvägar i trafiken och köra för fort. Det måste biltillverkarna ta hänsyn till när de utvecklar självkörande bilar som ska fungera i så kallad blandtrafik.
Nu finns planer på att bygga en särskild vägsträcka enbart för autonoma bilar i Detroit. Initiativet kommer från företaget Sidewalk Infrastructure, som är sprunget ur Googleägaren Alphabet. Även Ford, GM, BMW, Honda och Toyota är med i projektet.
Tanken är att ta fram en drygt 6,6 mil lång vägsträcka mellan Detroit och Ann Arbor i Michigan – alltså ”hemmaplan” för de amerikanska biltillverkarna. Vägen blir helt dedikerad för att testa uppkopplade och självkörande bilar, lastbilar och bussar utan inblandning av mänskliga förare.
– Här i Michigan, staten som satte världen på hjul, tar vi de första stegen för att bygga infrastrukturen som ska hjälpa oss testa och utveckla framtidens bilar, säger guvernören Gretchen Whitmer.
Uppkopplade bussar och delade fordon har förtur på vägen, därefter följer självkörande bilar och lastbilar.
Läs också: Varnar för trafikkaos med självkörande bilar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Skulle verkligen inte vilja köra på den vägen, allt kan hända.
Det är frågan om bil datorn tar bättre beslut.
Liter mer på autonomi just när alla bilar på samma vägsträcka är autonoma och fattar beslut i relation till varandra. Mänsklig inblandning blir bara "fel" i det läget.
Det finns redan nu apor som kör!!
På 60- talet fanns det de som hade en tiger i tanken !!
Blir ju inte direkt säkrare när man tränar bilar i miljöer där det inte finns gott om idioti...
Lite lätt verklighetsfrånvänt, så att säga.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.