Amerikansk studie påstår att autonoma bilar kommer fortsätta krascha om de kör likadant som människor gör.
94 procent av bilolyckorna som inträffar kan härledas till förarfel, enligt data från amerikanska vägmyndigheten NHTSA. Det har tidigare antagits att om man tar bort den mänskliga faktorn från körningen och överlämnar kontrollen till bilen istället, så skulle de flesta krascher kunna undvikas. Men författarna bakom en ny studie från amerikanska försäkringsbolagens testinstitut IIHS håller inte med om detta.
De förutspår att om självkörande bilar programmeras att efterlikna mänskliga förare kommer två tredjedelar av bilolyckorna att fortsätta inträffa.
De förutspår att om självkörande bilar programmeras att efterlikna mänskliga förare kommer två tredjedelar av bilolyckorna att fortsätta inträffa.
I en studie har IIHS analyserat 5.000 gamla trafikolyckor som registrerats hos NHTSA och delat in dem i fem kategorier av förarfel som orsakat kraschen:
– Troligtvis kommer självkörande bilar kunna identifiera faror bättre än människor gör, men vi fann att detta i sig inte kommer att förhindra majoriteten av krascherna, säger Jessica Cicchino, vice research-chef på IIHS och en av författarna bakom studien.
- Perception – att föraren inte uppfattar faran.
- Förutsägbarhet – att föraren gör en felaktig bedömning av andra fordon.
- Planering och beslut – att inte följa rådande lagstiftning och göra dåliga val utifrån det.
- Utförande – att man hanterar fordonet på et olämpligt sätt.
- Förhinder – att föraren är satt ur spel, till exempel om den kör rattfull eller förlorar medvetandet bakom ratten.
– Troligtvis kommer självkörande bilar kunna identifiera faror bättre än människor gör, men vi fann att detta i sig inte kommer att förhindra majoriteten av krascherna, säger Jessica Cicchino, vice research-chef på IIHS och en av författarna bakom studien.
Förarfel som faller under katogori 3, till exempel fortkörning och olagliga manövrar, utgjorde över 40 procent av olyckorna i studien. Det faktum att mänskliga förare ofta avsiktligt fattar dåliga och riskabla beslut indikerar enligt IIHS att den mänskliga förarens preferenser kan komma i konflikt med säkerhetsprioriteringarna hos ett autonomt fordon.
Forskarna anser att autonoma bilar måste programmeras utifrån säkerhet i första hand och inte hur människor föredrar att köra bil.
– Vår analys visar att det kommer att vara avgörande för utformarna att prioritera säkerhet framför förarens preferenser om autonoma fordon ska uppfylla sitt löfte om att vara säkrare än mänskliga förare, säger forskaren Alexandra Mueller, huvudförfattare till studien.
Diskutera: Hur tror du att det kommer bli om det bara fanns självkörande bilar på vägarna?
Forskarna anser att autonoma bilar måste programmeras utifrån säkerhet i första hand och inte hur människor föredrar att köra bil.
– Vår analys visar att det kommer att vara avgörande för utformarna att prioritera säkerhet framför förarens preferenser om autonoma fordon ska uppfylla sitt löfte om att vara säkrare än mänskliga förare, säger forskaren Alexandra Mueller, huvudförfattare till studien.
Diskutera: Hur tror du att det kommer bli om det bara fanns självkörande bilar på vägarna?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.