Volvo V70 Classic.
Volvo lanserar V70, XC70 och S80 som Classic, vilket innebär att modellerna är inne på sitt sista produktionsår.
Tre modeller från Volvo kommer att erbjudas som Classic under 2015: V70, XC70 och S80. Det här innebär i klartext att modellerna är inne på sitt sista produktionsår. Classic-versioner av utgående modeller är något som Volvo har arbetat med i 20 års tid. "Det är då de är som bäst" enligt tillverkaren.
Volvo V70 och XC70 kommer att gå köpa i tre olika Classic-utföranden: Momentum, Sport och Summum. Den som vill ha en S80 får hålla tillgodo med Summum-paketet.
Fälgprogrammet för bilarna blir unikt och samtliga varianter kommer med elmanövrerad bagagelucka.
Volvo V70 Classic Momentum kostar från 299 000 kronor, XC70 med samma efternamn säljs från 349 000 kronor. Den som vill lägga till Summum eller Sport får lägga till ytterligare 15 900 kronor. Volvo S80 Classic Summum kostar från 374 800 kronor.
Diskutera: Hur tror ni nästa generation V/XC70 och S80 kommer att vara?
Volvo V70 och XC70 kommer att gå köpa i tre olika Classic-utföranden: Momentum, Sport och Summum. Den som vill ha en S80 får hålla tillgodo med Summum-paketet.
Fälgprogrammet för bilarna blir unikt och samtliga varianter kommer med elmanövrerad bagagelucka.
Volvo V70 Classic Momentum kostar från 299 000 kronor, XC70 med samma efternamn säljs från 349 000 kronor. Den som vill lägga till Summum eller Sport får lägga till ytterligare 15 900 kronor. Volvo S80 Classic Summum kostar från 374 800 kronor.
Diskutera: Hur tror ni nästa generation V/XC70 och S80 kommer att vara?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Undrar vad som händer, V70/XC70 var väl de sista praktiska bilarna ur Volvo's sortiment. V40/60 är trånga och inte speciellt praktiska. XC90 är antagligen hyfsat praktisk, men klumpigheten och tyngden på fordonet gör att det i slutändan ändå är en opraktisk bil, och framförallt dyr. Volvo behöver ta fram något som kan ersätta V70 på något bra sätt.
Ska Volvo lämna vad de stått för genom åren? Rejäla och rymliga bilar för pris som är hanterbart för familjen?
Utarmningen av sortimentet medan konkurrenterna utökar sitt, både åt sidan, neråt och uppåt, kan inte vara vettigt.
Det är ju allmänt "känt" att dessa kommer att ersättas av S90, V90 samt V90XC.
Volvo håller m.a.o. fast vid sin idioti att byta nummer på efterträdare, allt för att förvirra sina kunder.
Tänk bara C30 -> V40. V50->V60, samt S40->???.
Givet hur designen ser ut på nya XC90, så kan vi nog utgå från att V90 kommer vara lika (o)praktisk som V70.
Tror inte "Styggavargen" och "hultarn" behöver vara oroliga. V40/60 kommer bli en parentes i Volvos design-historia. Nya designchefen Thomas Ingenlath har ju sagt att Volvo skall tillbaka till sitt mera kantiga ursprung och det har vi ju redan sett prov på i flera konceptbilar och även i nya XC90. Däremot kan man nog, tyvärr, utgå från att framtida Volvo-bilar blir dyrare... Nä, jag tror tyvärr inte att dom får något "pris som är hanterbart för familjen". Såvida man inte är mer välbeställd. Räkna med samma nivå som för motsvarande Audi, eller strax under.
Som "gmogmo" skriver så ersätts ex. V70 av en större V90, som vi kommer få se under året. Kan hålla med om att numreringen blir lite rörig, men kanske vill man markera att bilen växer? Volvo tror ju att nästa V60, som tros komma inom 2år, blir den nya "folkbilen" efter V70. Här finns en illustration över hur den kan komma att se ut: http://teknikensvarld.se/nya-volvo-v60-kommer-2017-151390/ Även den kommer att växa lite jämfört med dagens och blir förmodligen i ungefär samma storlek som förra V70.
Inte så konstigt att de byter nummer på bilarna, de vill ju byta kunder med.
Bilarna kommer att köpas av de som vill köpa premiumbilar endast.
Volvo är säkert bra - men inte heller bättre kvalitetsmässigt än andra fabrikat i samma prisklass.
Däremot får man nog betrakta Volvo som föregångare när det gäller bilsäkerhet.
Men Volvo är tyvärr redan alltför dyra för att vara "folkets bil".
Sen blir c k's ständiga välsignande av sin nya, dyra Volvo nästan lite komiskt - men det är ju samtidigt kul att han fortfarande är nöjd med bilen...:) Är han privatköpare så är han nog i minoritet bland ägarna av den bilmodellen idag och de lär inte bli flera med Volvos uttalade intention att bli "premium" och dyra ("öka marginalerna").
"Tillbaka till rötterna" vill troligtvis inte Volvo då detta skulle innebära att bilarna blev billigare. Om V70 någonsin har varit en "folkbil" som ny så skulle jag bli förvånad. Den är helt enkelt för dyr både att köpa och äga. Trots detta så hyllas bilen i tidning efter tidning som just folkbilen nr1. Det är ju lite kul med människor som "ck" som till varje pris vill framhålla sitt egna val som det bästa men det är inte lika kul när samma människor hellre hade tagit gift än att erkänna brister med bilen. Det absolut bästa valet man kan göra om man vill ha en Volvo är att köpa en "Classic" men den är ändå dyrare än vad den smakar. Snacket om V70´s otroliga bagageutrymme är nästan komiskt för med tanke på hur stor bilen är så är varken bagageutrymmet eller baksätet särskilt rymligt. Men den är ändå Volvos enda vettiga alternativ till en kombi. Med ett sämre utrymme och högre prislapp så har man byggt en Audi. Oavsett hur nästa versioner kommer att se ut så är det samma tema som gäller som idag fast i en högre hastighet....SLIT OCH SLÄNG. ..Så det där med att investera i en Volvo (eller någon annan bil) för att köra billigt och bekymmersfritt framöver kan man glömma. ( Volvo kommer inte att skapa någon modern 240/740/940 )
Vilken Ful grill
Nej grillen är inte ful på de här modellerna, däremot är den ful på XC90 där man förvanskat det klassiska järnhandlarmärket.
Men visst är det dags att byta ut V70 till något vettigare och mer modernt.
Jag åker ju V70 en del och svär ofta över att den är bökig att komma i och ur, bagaget är inget att skryta om, men stolarna är tillsammans med gamla Saab fortfarande bland de bästa.
Och den nya dieselfyran tillsammans med den nya automaten är förmodligen en av marknadens bästa i sin klass.
Körde igår en Hyndai i20, senaste modellen. Ser väl skaplig ut och även småbilar känns ju numer inte som småbilar i framsätet. Baksätet var också användbart. Tydliga instrument. Tyst men klen motor. Och där slutar det positiva.
Knapparna till sätesvärmen var gömda halvt under panelen och ratten hade en märklig svänghjulskänsla och noll återkoppling. Antar att det är elservo. Och vilken bullerburk!
Kändes avsevärt bättre att hamna bakom ratten i den Volvo XC70 som jag kört emellanåt.
Lättkörd, kommunicerar bra, bekväm och framförallt tyst. Däremot undrar jag över hur alla journalister hyllat mätarna. Även om vi bortser från att Volvo (BMW och några till) envisas med att ha hastighetsmätare och varvräknare på fel sida, så kan jag inte för mitt liv begripa varför Volvo grötat till mätarna med ringar i olika grå nyanser.
Men den nya panelen ger förstås andra möjligheter till anpassning.
Det här gänget Volvo-bilar är vettiga köp.
Volvo har ju deklarerat att de nu ska finnas i premiumklassen (detta löjliga ord). Nya XC90 är en förbannat bra bil och troligen marknadens säkraste - och det inkluderar även omgivningen, trots att det inte är någon lättviktare.
VW var kanske först med att kliva bakåt några år i designen till ett slätare och lugnare formspråk. Volvo följer efter. Blir kanske lite menlöst, men det känns också skönt att slippa alla dessa konstiga veck på alla möjliga och omöjliga ledder (typ många Mercedes-modeller).
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.