Nästa artikel
Seat gör Volkswagengruppens billigaste elbil
Nyheter

Seat gör Volkswagengruppens billigaste elbil

Publicerad 2 april 2019 (uppdaterad 2 april 2019)
Elbilen Seat el-Born.
Det spanska märket har som mål att ta fram en instegsmodell på under 20.000 euro.
För några veckor sedan presenterade Seat sin kommande batteribil el-Born. Den byggs på Volkswagengruppens gemensamma platta för elbilar MEB.

Nu berättar Seat att de kommer att utveckla en variant av MEB-plattformen, som är mindre och billigare än originalet. Bilarna som byggs på den plattan kommer att vara drygt 4 meter långa och kosta under 20.000 euro, motsvarande runt 200.000 kronor. 

Seats elektriska satsning inkluderar 6 laddhybrider och elbilar och inleds 2021. De två första helt eldrivna bilarna blir el-Born och Mii. Vidare kommer nya generationen Leon och Tarraco att finnas som laddhybrider och dessutom ska nybildade prestandamärket Cupras modeller Leon och Formentor utrustas med sladd.  

Diskutera: Tror du att Seats elbilar kommer att sälja bra?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-04-02 11:16
Axa

Nu börjar det hända saker!
Stämmer priset så blir det definitivt förmånligt med bonusen.

#2 • Uppdaterat: 2019-04-02 11:16
Klarsynt

"I framtiden". Ja, har vi hört den förut, när det gäller fordon med blodsbatterier? :)

Och varje gång framtiden är här så ser framtiden inte alls ut som man sagt att den skall se ut. Prisa Jesus!

.

#3 • Uppdaterat: 2019-04-02 11:17
Raphael

Går inte att svara på om de kommer att sälja bra eller inte nu, för de har ju inte presenterats. Men att världen och tillverkarna är inne i en elbilsrevolution står helt klart. År 2021 kommer Dyson med sin elbil, med en förstorad dammsugarmotor. Konkurrensen hårdnar. Redan nu till hösten kommer de nya batteribilarna från PSA ut på marknaden. Fiat har en e-500 på gång och Renault släpper snart en ny Zoë.

#4 • Uppdaterat: 2019-04-02 11:20
Axa

Härligt att höra att Klarsynt fortsätter försvara den blodigare oljeindustrin...

#5 • Uppdaterat: 2019-04-02 12:34
Styggavargen

Elmotorer är nog framtiden, effektivare och bättre vrid ifrån start. Det enda som oroar mig är hur mycket magnetfält och andra "föroreningar" som kan påverka människors hälsa. Sedan hur vi får fram energi och energi bärare är en annan historia i sig, men helt klart är det spännande tider som stundar för att hitta nya och bättre teknologi för detta.

#6 • Uppdaterat: 2019-04-02 13:07
Klarsynt

@Styggavargen

Inget fel på elmotorer. Blodsbatterier, däremot, är en synnerligen dålig ursäkt för att slippa göra något för miljön, då de tillsammans med världens kolkraft är ett minst lika dåligt alternativ till bensin och diesel. Att slänga svenska skattepengar efter denna dåliga ursäkt gör den bara ännu värre. Det är ren och skär skam.

Men som både du och jag är inne på, fast på olika vis, så måste våra bilar bli lättare. Det är helt sjukt att ett blodsbatteri skall få väga 750 kg (i t ex i-Pace) och att en genomsnittlig Volvo väger närmare två ton. Det är ett slöseri med både naturresurser och den energi som åtgår att driva och framställa dem.

.

#7 • Uppdaterat: 2019-04-02 16:42
Henrik M

Klarsynt: Hur ställer du dig till det då att det kommit nyare rapporter och forskning på att även en elbil som uteslutande laddas med kolkraftsel ändå är miljövänligare än motsvarande fossilbil? Du bara blundar och förnekar deras riktighet och existens?

Sen detta med Blodsbatterier m.m. Om du syftar till Koboltinnehållet i batterierna bland annat så har du väl koll på att de olika tillverkarna har ganska rejält olika kobolthalt i sina batterier? T.ex Tesla har 2,8% kobolt i sina batterier och VW har angett att de i sin nya ID-satsning kommer ha mellan 12 och 14% kobolt i sina batterier.....en viss skillnad? Sånt kan med vara intressant kolla upp innan man drar alla över en kant med.....

#8 • Uppdaterat: 2019-04-02 16:50
rattmuffen18

Riktigt snygg! Skulle absolut kunna tänka mej att köpa en om den klarar minst 50 mil vintertid. Snyggare än Tesla i alla fall!

#9 • Uppdaterat: 2019-04-02 17:26
Tobo

Precis som Henrik M skriver så använder VW 4 ggr mer kobolt än Tesla: https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20190402/avslojat-volkswagen-anvander-fyra-ganger-mer-kobolt-an-tesla/

#a • Uppdaterat: 2019-04-02 17:53
Klarsynt

@Henrik M

Mmmm.. man räknar som man vill räkna. Har de räknat med att en blodsbatteribil behöver två stycken blodsbatterier under sin livstid och de enorma utsläppen (och kostnaderna) detta medför? Alternativt att man behöver två blodsbatteribilar för att få samma livstid som en vanlig bil. Vad har dessa tillverkare istället för kobolt? Du kan inte ta bort något utan att ersätta det med något annat.

Artikeln du hänvisar till är rätt fruktansvärd: "Nu visar det sig att Volkswagen kommer använda mellan 12 och 14 procent kobolt i batterierna till nya elbilen ID 3, "

Med tanke på vad ett blodsbatteri väger så är det fruktansvärda mängder av kobolt. 750 kilo blodsbatteri i en i-Pace. Det är mycket kobolt det.

"Kommer att ha". Ja, där har vi det igen. I framtiden. Allt med blodsbatteribilar är i framtiden. Halleluja! Och när framtiden är här så är den inte alls så som den framtid det skulle vara.

Detta är en schimär. Blodsbatteribilar är en dålig ursäkt istället för att göra något riktigt. Och när de här galenskaperna är över så kommer någon att sammanställa vad det kostat oss svenskar. Sinnesrubbat.

.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.