Suzukis utmanare till Volkswagen Golf heter Baleno och fick ett fyrstjärnigt betyg när den krocktestades av Euro NCAP för fem år sedan. Inget toppbetyg, men heller inte alltför långt bakom de bästa konkurrenterna. Utan det så kallade säkerhetspaketet sjönk dock betyget till tre stjärnor.
Men när sydamerikanska Latin NCAP nu testar Suzuki Baleno blir resultatet ett riktigt bottenbetyg: noll stjärnor.
I det så kallade offsettestet utsätts barnen i barnstolarna för stort krockvåld och i sidokollisionen märks tydligt att bilen saknar sidokrockkuddar.
Krockkuddar är tillval
Reglerna för krocktesterna ändras över tid och en bilmodell som klarat sig hyfsat tidigare kan snabbt bli frånkörd i utvecklingen.
En annan förklaring till betyget är att Suzuki, och många andra bilmärken, anpassar säkerhetsutrustningen efter marknaden. För att pressa ned priset och locka köpare som kanske inte prioriterar hög säkerhetsnivå har till exempel Suzuki Baleno bara två krockkuddar i Sydamerika – dessutom som tillval.
Det finns heller ingen autobroms och inget antisladdsystem, något som fanns antingen som standard eller tillval i de Baleno som såldes i Europa.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (2)
- 3 november 2021 Ja, detta att de pressar ner…
- 2 november 2021 Är troligen betydligt…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.