Nästa artikel
Sänkt pris på Opel Ampera
Nyheter

Sänkt pris på Opel Ampera

Publicerad 13 september 2013 (uppdaterad 13 september 2013)
Plug-in hybriden Opel Ampera har funnits i ett och ett halvt år. Nu kan Opel kapa priset tack vare effektivare produktion.

Försäljningen av elbilar och hybrider har inte riktigt tagit fart än, men med många nya modeller på väg ut på marknaden kan en förändring vara i sikte. Opel vill inte vara sämre, utan erbjuder nu den ett och ett halvt år gamla plug-in hybriden och Årets Bil-vinnaren Ampera till ett kraftigt kapat pris.

I Sverige kostar Opel Ampera nu 379 900 kronor. Priset har kunnat kapas tack vare en effektiviserad produktion och besparingar som Opel har kunnat göra när man köpt in komponenter.

Opel sänker priset på Ampera på en rad utvalda marknader. I Tyskland sänks priset till 38 300 euro, en sänkning på hela 17 procent. Enligt den tyska biltidningen Automobilwoche planerar Opel att sänka priset på alla sina modeller.

Ingen slump
Enligt Opels vd, Karl-Thomas Neumann, är det inte en slump att Opel sänker priset på Ampera i samband med att flera konkurrenter presenterar sina första elbilar och hybrider på bilsalongen i Frankfurt. Opel vill ta chansen att påminna kunderna om att man lanserade sin hybrid redan för ett och ett halvt år sedan.

Opel Ampera är en fyrsitsig sedan med en räckvidd på mellan 40 och 80 kilometer när den körs på enbart el. När batteriet tar slut träder en bensinmotor på 1,4 liter in som räckviddsförlängare.

Diskutera: Hur ser du på att Opel sänker priset på Ampera?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-09-13 20:03
Audi A5 SB

Hur jag ser på prissänkningen? Ett stort grattis till alla ni som köpt bilen för det gamla priset!

#2 • Uppdaterat: 2013-09-14 00:01
Roger Skagerström

Ska man tippa på att den prutmån som kanske fanns innan har minskat nu? Skulle tro att det faktiska försäljningspriset inte kommer ändras nämnvärt.

För att ta ett skräckexpempel så kan man idag köpa en sprillans Astra OPC för 269 900 kr - där ordinarie pris var 351 900. Troligen är OPC'n mer svårsåld och hårdare pressad än resten av modellprogrammet.. Men ändå.

#3 • Uppdaterat: 2013-09-14 04:54
Peter i Sydney

Skall försäljningen på el- och hybridbilar ta fart så måste priserna halveras. Här i Australien kostar en Holden Volt $60000:- (SEK 390000:-). En Cruze som är i stort sett samma bil med vanlig bensinmotor kostar $20000:- (SEK130000:-). Nissan chocksänkte priset nyligen på sin Leaf. Detta verkar dock inte ha påverkat försäljningen nämnvärt. Det vekar som Toyota och Honda helt har sytt upp hybridmarknaden. (Om man nu säger så på svenska?).

#4 • Uppdaterat: 2013-09-14 13:57
Mistro

Skitsnack ifrån Opels sida anser jag.
Prissänkningarna beror knappast på "att man nu har lyckats att kapa tillverkningskostnader"
Man vill helt enkelt bara få så mycket betalt som det är möjligt för nyheterna och Amperan var allt för högt prissatt.
Prissänkningen är alltså nödvändig även för Opel totalt sett eftersom att de även sänker alla andra modeller.
Även det nya priset är för högt för att locka särskilt många och med allt fler hybrider i omlopp så får Opel det mycket svårt.
Nissan kan nog lyckas bättre med sin Leaf.

#5 • Uppdaterat: 2013-09-14 17:20
saabnisse

Mistro, Ampera och Leaf går inte att jämföra så enkelt.
Leaf klarar på sin höjd 15 mil sedan är det färdigkört till nästa dag.
Amperan kan du fortsätta med nästan hur länge som helst med avbrott för tankning av bensin som kan ta ca fem minuter vid varje tillfälle.

Det spelar ingen roll för mig om en elbil går 15, 30 eller 50 mil på en energipåfyllning så länge den tar så lång tid som det nu gör.

Jag kör ledigt 80 mil med mina nuvarande bilar och påfyllning av ny energi tar som sagt fem minuter, sedan kör 80 mil ytterligare osv.
Hur ska en ren elbil kunna matcha det?
Och hur sjutton tankar man på resa?
http://kund.dn.se/service/download/20130914/Lordag.pdf

#6 • Uppdaterat: 2013-09-14 17:35
mcregor (ej verifierad)

Provkörde för allra första gången en Leaf idag - av den senaste modellen. Mycket positiv upplevelse och den skulle nog kunna klara minst 90 % av transportbehovet men givetvis inte långresorna. Med lite lägre pris så varför inte - i alla fall om man har 2 bilar i hushållet för då får man väl ha en bensin- eller oljebrännare så klarar man också dom övriga 10 procenten.

#7 • Uppdaterat: 2013-09-14 17:55
Hackenbush

Om en elbil skulle klara 50 mil på en laddning så skulle den definitivt vara ett alternativ för mig. Jag skulle klara mig med enbart elbil då. De långa semesterresorna med bil är över för mig, det är inte kul att tillbringa semesterdagar med en massa bilkörning. Jag flyger hellre om jag skall långt eller åker tåg eller buss.

#8 • Uppdaterat: 2013-09-14 18:08
Henrik-Andersson

Jag ser att det snackas lite om LEAF här i kommentarsfältet, jag funderar på en sak till. Är det medvetet som man gjort den såpass ful ?

Jag menar Tesla är ju lika snygg som en DB5, men LEAF !!!!!!!!!

#9 • Uppdaterat: 2013-09-14 18:52
mcregor (ej verifierad)

Kan väl hålla med om att utseendet inte är den allra starkaste sidan hos Leaf. Men den uppdaterade modellen har ju i alla fall ett baksäte som man sitter riktigt bra i - den förra modellens ryggstöd var synnerligen obekvämt i alla fall för mig. Samt att en stor del av det tvärgående batteriutrymmet (?) längst fram i bagaget är borta så man får plats för lite mera bagage. Fast detta är ju inte bilen man åker på långsemester med trots allt. Fast den var väldigt behaglig att köra - möjligen frånsett att så fort man la i backen så började den rulla bakåt i förhållandevis "hög" fart. Jag skulle vilja att den står still och att man reglerar farten med gaspedalen. Samma när man la i Drive - den började rulla framåt men den egenskapen är lättare att förstå sig på än motsvarande när man skall backa. Det var svårt att smyga sakta bakåt.

#a • Uppdaterat: 2013-09-14 22:09
saabnisse

mcregor, design är väl inte japanernas starka sida, de har väl annat att ta hand om?
Men speciellt Nissan verkar behöva all hjälp de kan få när det gäller formgivning.
Vi får hoppas att Renault kan hjälpa till en del här.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.