Försäkringsbolaget Folksam har granskat säkerhetsnivån hos 42 mindre skåpbilar och pickuper som registreras som lätta lastbilar, fordon som ofta används av hantverkare.
Man har undersökt resultat från krocktest samt om antisladdsystem, bältespåminnare, whiplashskydd och sidokollisionsskydd för huvud ingår i säkerhetsutrustningen.
Granskningen visar att hantverkarbilar har betydligt lägre säkerhetsnivå jämfört med personbilar. Bara 37 procent av de undersökta fordonen har antisladd som standardutrustning i samtliga modellvarianter, jämfört med 98 procent hos personbilarna.
Och när det gäller krocksäkerhet uppfyller endast 15 procent av hantverkarbilarna Folksams krav på vuxenskydd (88 procent i Euro NCAP). Blott 26 procent har bältespåminnare på förarplats och inte mer än 13 procent har sidokrockkuddar som skyddar huvudet som standard.
”En arbetsmiljöfråga”
Anders Ydenius, trafikforskare på Folksam, ser tre förklaringar: att generalagenter väljer bort säkerhetsutrustning, att Euro NCAP inte testar tillräckligt många hantverkarbilar och att efterfrågan på säkerhet är låg bland köparna.
– Om man vill göra ett säkert val är det svårt att hitta informationen, säger Anders Ydenius till Vi Bilägare. Det är lite moment 22 för den som vill köpa en sådan här bil.
– Sen är det nog så att köparen i första hand tittar på andra funktioner, som lastkapacitet. Jag tror inte att man väljer bort en modell bara för att den inte har bältespåminnare.
Enligt Anders Ydenius har vissa av de undersökta bilarna säkerhet på 80-talsnivå. ”En arbetsmiljöfråga”, kallar han problematiken.
– Många av de här bilarna är baserade på personbilar eller byggda på ungefär samma sätt, varför ska de då behöva stå efter när det gäller till exempel antisladd?
Folksam har sammanställt en lista med de sämsta bilarna i undersökningen. Där ingår: Dacia Logan, Fiat Strada, Isuzu D-Max, Mazda BT-50, Nissan Cabstar, Nissan NP300, Opel Combo och Toyota Dyna. Samtliga saknar antisladdsystem.
Skulle du rekommendera köp av de här bilarna?
– Nej, det finns bilar som är mycket bättre. Men det är ingen av de 48 bilarna vi granskat som uppfyller kraven vi ställer för personbilar, säger Anders Ydenius.
Diskutera: Vad tycker du om undersökningen?
Relaterade dokument
Plötsligt kliver ett djur upp på vägen. Då ska du stå emot instinkten att svänga undan.
– Det man ska göra är att bromsa så mycket man bara kan och hålla sig på sin körbana, säger Boris Karlqvist, informatör på Älgskadefondsföreningen, och fortsätter:
– Att väja är en okontrollerad manöver som kan leda till att man hamnar i mötande trafik eller i diket och där vet man inte vad som finns. Jag menar, ett träd viker inte på sig. Man vill inte offra ett djur men varför ska man sticka ned till skogen eller ut i mötande trafik och offra sitt och andras liv där?
Istället ska man förflytta sig inom vägbanan.
– Om ett djur dyker upp 25 meter framför bilen hinner man inte göra någonting men om man hinner ta ett beslut kan man göra en förflyttning på kanske 20 centimeter utan att gå i diket. På en vägbana har man ändå ett visst spelutrymme, säger Boris Karlqvist.
Om djuret på vägen är en älg eller kronhjort ska förflyttningen ske mot bakbenen.
– Älgen har 40 procent av vikten bak och 60 procent fram. Det är bättre att träffa den lättaste delen av kroppen. Genom att styra mot bakbenen slipper man få in framben och horn i kupén. Är älgen på väg framåt finns också möjligheten att bilen slår undan den.
Friktionen är en annan anledning att hålla sig kvar på vägen.
– Vid sidan av vägen har du inte samma friktion som på vägbanan. Den bästa bromsmöjligheten finns alltså på vägen och om jag bromsar fullt hinner djuret kanske förflytta sig. Varför ska jag då ned i diket?
Att tuta eller helljusblinka har nog begränsad effekt.
– Varsågod och testa men om man har så god marginal att man hinner tänka på att tuta är det nog bättre att släppa på gasen, säger Boris Karlqvist.
En viltolycka ska alltid anmälas till 112, smitning kan leda till dagsböter. Dessutom ska platsen markeras.
– Gäller det vildsvin ska du absolut sitta kvar i bilen och anmäla. Skadade vildsvin är inte att leka med. Markera platsen kan du göra 200 meter bort, säger Boris Karlqvist.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
"Det har visat sig att ...." Är detta en nyhet för någon och behövs det en vetenskaplig studie för att komma fram till detta?
Det är sedan länge helt klart att arbetsbilar förutom att de är sämre utrustade även inte är så krocksäkra.
Dessa bilar bygger oftast på äldre konstruktioner och alla simpla tillbehör som har varit standard i personbilar sedan länge kostar oskäligt mycket extra.
Men då "vi" anser att en arbetsbil inte behöver uppfylla samma krav på varken komfort, säkerhet eller miljö så accepterar vi detta.
Vi accepterar även att betala ett helt sjukt överpris på dessa bilar också!
Plockar man bort allt vad som heter komfort,utrustning och säkerhet så torde bilen bli billigare inte dyrare.
Det finns EN ( nolla etta ) arbetsbil som klarar krockproven enligt samma standard som personbilarna och det är nya Ranger!
Jag har åkt 5000 mil i min Kangoo -07 på 11 månader, den har inte ens ABS bromsar, det finns krockkudde i ratten, men det är allt.
Don efter person, skulle jag vilja säga - därför gör jag allt själv även om det tar dubbelt så lång tid.
Upptäckte att Toyota Hiace ej längre säljs i Sverige. Folksam och Toyota har som bekant ett samarbete om bilsäkerhet. Har Folksam påverkat Toyota att ta bort den från marknaden, då det är en snart 20-årig konstruktion som rimligtvis inte borde vara så säker. (enligt respektive hemsidor så verkar dock Hiace säljas i våra grannländer Finland, Danmark och Norge).
Lägg där till att många hantverkare kör som stollar - ja,jag vet att det är en ovidkommande kategorisering, men det är ofta firmabilar hanteras på ett annat sätt än fina privatbilen.
Det Mistro skriver är nog alltför sant. Dessvärre även det Sungam skriver. Vad Kapten menar har jag ingen aning om.
Det är rent ut sagt förjävligt att yrkesfordon nonchaleras på det här sättet!
Jag gissar att många förare, liksom jag själv, utgår ifrån att bilen de kör åtminstone är utrustad som en småbil när det gäller säkerhetsstandard - men alltså icke.
Bra att detta uppmärksammas.
Nä det är få som ängnar oss som sitter i en firmabil halva dagarna en tanke, dom flesta verkar mera se det som en förmån "Åker du gratis bil" Jo jag åker gratis bil, den har inget fikarum, det finns ingen toalett, inget vilrum, den bullrar så man blir hörselskadad, saknar komfort, kopplingspedalen trampade jag på 10.000 ggr i eftermiddags på väg hem genom stockholms köer, väghållningen är katastrofal, prestanda saknas helt, jag trivs som fina fisken, det är kanon med gratis bil.
Att åka en bil år 2011 som saknar ABS bromsar är bara grädden på moset.
Jag har haft ABS på mina firmabilar sen -95, blev riktigt förvånad när jag kom på att det säkerhetsmedvetna Renault sålde bilar utan 2007
Det är väl samma sak med VW:s Caddy, antar jag. Varför skulle man annars döpa varianten för personbefordran (går bl.a. som taxi i Gbg) till "Caddy Life" ;-))
Med tanke på rikards inlägg så minns jag ett samtal med en Daciasäljare,då jag frågade honom om de verkligen sålde några Logan Pick up samt vans i den enklaste versionen. ( men de har ABS Rikard ;)
Svaret var lika chockerande som "självklart" när man tänker på det hela.
- Jodå,...faktum är att det är dem bilarna som säljer bäst!
Det är företagare som tidigare har köpt bilar i direkt motsats till priset t.e.x Caddy,men upptäckt att bilarna är helt förstörda efter ett par år och efter 3 år vill knappt handlarna byta in dem.
Oftast är det murare,sotare och plåtslagare som står för de "värsta" exemplaren.
Bilarna körs ofta utav flera olika chaufförer och många korta sträckor.
För 76000kr får man inte mycket bil men man får en Dacia och oavsett vad den inbringar efter 3 år så har det varit en bra affär för företagaren.
Skrotas bilen efter 3 år så har företagaren ändå sparat pengar!
Då andra bilar uppenbarligen inte heller är krocksäkrare så förstår man ju ändå Dacias framgångar för här gör man skäl för sin slogan: Varför köpa begagnat när nytt är så billigt!?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.