Nu i helgen börjar Kia sälja den nya suven Stonic som tillverkaren själv spår ska bli en storsäljare i Europa.
Stonic presenterades i juni och börjar alltså säljas nu i helgen. Grundpriset är 144 900 kronor på utrustningsnivån "Action" och då ingår bland annat autobroms, trötthetsvarnare och elvärmd ratt. Går man upp en nivå till "Advance", för 163 900 kronor, så får man en 1,4-litersmotor på 100 hästkrafter i stället för 1,25-litaren på 84 hästar och dessutom backkamera, takreling och lite andra tillbehör.
Den utrustningsnivå som väntas bli populärast heter "Advance Plus" och då hamnar prislappen på 184 900 kronor. För det priset får man först och främst 120-hästarsmotorn 1,0T, men också vassare klimatanläggning, fler inredningsalternativ och större fälgar. Motorerna paras med en sexväxlad manuell växellåda, vill man ha automatväxel så får man vänta på den sjuväxlade dubbelkopplingslådan som kommer under 2018.
Diskutera: Vad tycker du om Kia Stonic?
Den utrustningsnivå som väntas bli populärast heter "Advance Plus" och då hamnar prislappen på 184 900 kronor. För det priset får man först och främst 120-hästarsmotorn 1,0T, men också vassare klimatanläggning, fler inredningsalternativ och större fälgar. Motorerna paras med en sexväxlad manuell växellåda, vill man ha automatväxel så får man vänta på den sjuväxlade dubbelkopplingslådan som kommer under 2018.
Diskutera: Vad tycker du om Kia Stonic?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Detta är inte en SUV, det är en "crossover" golf.
Det ser mer ut som en tvärsöverbil faktiskt.
Priset kan nog locka en del, och jag vet att många tycker att sju år med garanti är bra att ha. Jag ger dock inte mycket för den garantin.
Kia är den tillverkare som är mest intressant nu.. åtminstonde till Mazda kommer med sin Skyactive-x motor och nya ljuddämpningsteknik
Det syns att de har europeisk designchef.
Den kommer med elektrisk drivlina senare påstås det. Troligen samma som i Ioniq fast med större batteri.
Aj då, för nu är ju nya VW T-Roc på väg. Men det är ju bra med konkurrens för oss bilköpare. För övrigt har inte VIB skrivit något om priserna på VW T-Roc vilket "alla" andra biltidningar och sociala medier redan gjort.
Hopplöst omodern redan från start.. tyvärr KIA! :-(
Elektrifiering skulle göra de betydligt intressantare.
VW T-Roc är dock bra mycket dyrare än Stonic.. startar på 215 kkr just nu.
Stonic kommer säkert att sälja bra pga låga priser, sen har den en låg taklinje och är precis som VW T-Roc en vanlig halvkombi med lite högre markfrigång. Stonic motsvarar Rio i utrymmen. Den kommer säkert hitta sin publik, men själv föredrar jag C3 Aircross som inte bara har hög markfrigång utan även högre taklinje och trots samma längd är betydligt rymligare - bagageutrymmet är 410l mot 352 i Stonic. Utländska rapporter talar om Stonic som hårt fjädrad och med hård och billig plast i inredningen, man sitter även lågt - så detta är en bil inriktad på förare som vill ha en sportig känsla istället för utrymmen och komfort. Därför tror jag den blir stor i Sverige, medan i övriga Europa tror jag inte Stonic kommer tillhöra de fem mest sålda i klassen.
Jag förstår inte Kias modellstrategi - nu har de tre bilar med liknande mått och prisnivå: Soul, Venga och Stonic. Men som jag förstått det fasas Venga nu ut till förmän för den lägre och mindre rymliga Stonic (var är logiken i det?) samtidigt som deras cross-over/mini-SUV Soul finns kvar i sortimentet. Soul har samma längdmått som Stonic och liknande kosmetiska "SUV-attribut", men Soul är lite rymligare (bagageutrymmet rymmer 3 liter mer!!!). Tala om att göra kunderna förvirrade...
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.