Stajlade bilar kan vara snabba och kraftfulla och se så ut – men de körs ofta med stor försiktighet av sina ägare. Den slutsatsen drar genusvetaren Dag Balkmar i sin doktorsavhandling efter att ha följt 65 bilbyggare under åren 2006 till 2008.
– De manifesterar sin maskulinitet på ett annat sätt. De är hjältefigurer genom allt de offrat av tid, möda och pengar, på att bygga om sin bil. Bilar som får Svensson att tappa hakan när de ser dem, säger Dag Balkmar.
De som bygger om sina bilar vill i många fall inte använda sin bil för att köra snabbt på allmänna vägar, slår Dag Balkmar fast. Bilbyggarna är i stället måna om bilen och sitt rykte och följer därför trafikreglerna och kör säkert.
Diskutera: Kör förare i stajlade bilar säkrare?
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Min första spontana reaktion:
Stajlade bilar är inte detsamma som bilar som görs av bilbyggare.
Finns många "stajlade" bilar som framförst av stajlade personer med förhöjda hormonnivåer som inte i det minsta är intresserade av deras rykte som en säker förare. Snarare tvärtom, de ska vara värst på alla sätt, snyggast och snabbast är två av dem...
Denna bil skulle BMW ha byggt som efterföljare till 3,0 CSL.
Förr var det väl så att glasfibern sprack eller krackelerade om man åkte för fort över en järnvägsövergång... : P
Känner även att stylingkulturen som fanns på 80- och 90-talet har dött ut. Mest för att dagens bilar redan ser rätt bra ut, och finns med snygga kjolpaket redan från fabrik. De som finns är antingen sunkiga eller extremt fina, och de extremt fina är mer utställningsobjekt än bilar.
Sen finns det väl en del väldigt fina strippenbilar med, men de är nog rätt få.
Bilden visar en överstajlad bil. Inte snyggt.
På 80-talet, när stajlingtrenden var som störst (innan dess var det motivlacker och hissad rumpa som gällde) så fanns det några få (mycket få) exemplar som såg ganska "grymma" ut där de kom, ofta svartlackade. Men snygga var de aldrig. De flesta spoiler- och kjol-kit såg verkligen påklistrade ut. Hur snyggt är det med tydliga påhäng?
Så småningom hakade biltillverkarna på och fick fram mer integrerade saker.
Jag kan tänka mig att det generellt är så att om man har kostat på sin bil en hel del i stajlingväg, så är man nog lite rädd om prylarna.
Roy: Här har du lite info om bilen på bilden:
http://www.kinnby.com/kinnby_motorsport/4sale/Tech.htm
Den ska efterlikna en banracingbil från då det begav sig :
http://www.supercars.net/cars/3820.html
Så skulle nog säga att bilen på bilden är väldigt ändamålsenligt stylad :P
Har man en bil stylad som på bilden ovan så har man den nog inte bara för söndagskörning. Det blir nog plattan i mattan mer än en gång på en liten tur.
Så stylade bilar som den bilden ser man mycket sällan i trafiken. Men de vanliga ägarna till mer eller mindre rishögar som stylas med bl a superbrett avgasrör, gallerplåt och xenonbelysning, och väcker halva byn när de tar sig från A till B på så kort tid som möjligt, är förmodligen inte de som det syftas på i artikeln.
Det trista är att oftast syns det på lång väg att bilar utrustats med icke originaltillbehör och styling. Det passar väldigt sällan in.
Fulaste tillbehöret som samtidigt skulle vara praktiskt, jag kan komma på är det svarta handtag på bakluckan som man kan se på en del Volvo 740.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.