Efter dödsolyckan gör Tesla om den självkörande funktionen i sina bilar. Bland annat ska radarn bli primär informationskälla.
I våras kraschade en självkörande Tesla Model S in i ett lastbilssläp och föraren omkom. Autopilotfunktionen ska då ha misstolkat det korsande släpet och inte bromsat.
När så Tesla släpper version åtta av sin Autopilot läggs mycket av fokusen på säkerheten. Bland annat ska autopiloten förlita sig mer på radarsystemet än på kameran för att upptäcka hinder på vägen.
”Efter noggrant övervägande tror vi nu att radarn kan användas som en primär kontrollsensor utan att kameran bekräftar den visuella bildigenkänningen”, skriver Tesla på sin blogg.
Bilen ska med den nya uppdateringen genom radareko kunna se fler fordon än de som ligger direkt framför och på så vis undvika kraftiga inbromsningar. Autopiloten ska också kunna styra undan hinder och i Europa ska sannolikheten för omkörningar till höger minskas. Om systemet skickar ut varningsmeddelanden och föraren ignorerar dem, ska den självkörande funktionen stänga av sig och inte gå att aktivera igen förrän bilen stannas och växeln läggs i p-läge.
En annan nyhet är en så kallad geokodad vitlista. Alla Teslabilar samlar gemensamt in data och ”lär” sig tillsammans vad som är hinder och vad som inte är det, till exempel broar och skyltar över vägen.
Teslas bilar kommer automatiskt att uppdateras med Autopilot 8.0 inom de närmaste veckorna.
Diskutera: Vad tycker du om Teslas Autopilot?
När så Tesla släpper version åtta av sin Autopilot läggs mycket av fokusen på säkerheten. Bland annat ska autopiloten förlita sig mer på radarsystemet än på kameran för att upptäcka hinder på vägen.
”Efter noggrant övervägande tror vi nu att radarn kan användas som en primär kontrollsensor utan att kameran bekräftar den visuella bildigenkänningen”, skriver Tesla på sin blogg.
Bilen ska med den nya uppdateringen genom radareko kunna se fler fordon än de som ligger direkt framför och på så vis undvika kraftiga inbromsningar. Autopiloten ska också kunna styra undan hinder och i Europa ska sannolikheten för omkörningar till höger minskas. Om systemet skickar ut varningsmeddelanden och föraren ignorerar dem, ska den självkörande funktionen stänga av sig och inte gå att aktivera igen förrän bilen stannas och växeln läggs i p-läge.
En annan nyhet är en så kallad geokodad vitlista. Alla Teslabilar samlar gemensamt in data och ”lär” sig tillsammans vad som är hinder och vad som inte är det, till exempel broar och skyltar över vägen.
Teslas bilar kommer automatiskt att uppdateras med Autopilot 8.0 inom de närmaste veckorna.
Diskutera: Vad tycker du om Teslas Autopilot?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Vad ska man säga?!
När ska de inse att ingen kommer att köpa dessa system?
Har inget direkt emot tekniken men jag kommer inte att köpa någon självkörande bil. Då kan jag lika gärna åka i självkörande taxi.
Det brukar räcka med en klisterlapp "Caution" och förklarande text för att amerikanerna ska begripa hur produkterna ska användas, eller rättare hur den inte ska användas. Här behöver man tydligen göra om produkten.
Det var ju inget fel på autopiloten enligt alla experter. Så varför ändrar tesla den?
Håller med.. självkörande bil ligger högst upp i tråkighetslistan och kommer inte inköpas för ens år 2045.. grovt uppskattat ;)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.