En person har dött i en bilolycka där autopilot-läget i Tesla Model S var inkopplat.
Model S-förare i USA dog i bilkrasch när autopilotläget var inkopplat.
Amerikanska transportmyndigheten NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) har inlett en undersökning om autopilotfunktionen i Tesla Model S, rapporterar nyhetsbyrån Bloomberg. Detta efter att en man som färdades i bilmodellen dog i en krasch med en lastbil.
Olyckan skedde i amerikanska delstaten Florida i maj. Den 40-åriga mannen åkte i en Tesla Model S från 2015 med det semi-självkörande autopilotläget inkopplat. Bilen körde rakt in i ett släp kopplat till en lastbil som korsade motorvägen.
”Varken autopiloten eller föraren märkte den vita sidan av släpet mot den starkt upplysta himlen, så bromsen kopplades inte in. Släpets höga åkhöjd kombinerat med placeringen på vägen och de extremt ovanliga omständigheterna gjorde att Model S passerade under släpvagnen, vars botten krossade bilens vindruta. Hade Model S kolliderat med främre eller bakre delen av släpvagnen, även i hög hastighet, skulle dess avancerade krocksäkerhetssystem sannolikt ha förhindrat allvarlig skada, som det har i många andra liknande händelser”, skriver Tesla i ett blogginlägg på sin hemsida och poängterar samtidigt att autopilot-funktionen fortfarande befinner sig i ett beta-stadie och att föraren hela tiden måste hålla händerna på ratten och vara beredd att återta kontrollen över fordonet.
Teslas aktie föll 2,5 procent kort efter att nyheten om dödsfallet blev offentlig.
Diskutera: Vad tycker du om Teslas autopilot-funktion?
Olyckan skedde i amerikanska delstaten Florida i maj. Den 40-åriga mannen åkte i en Tesla Model S från 2015 med det semi-självkörande autopilotläget inkopplat. Bilen körde rakt in i ett släp kopplat till en lastbil som korsade motorvägen.
”Varken autopiloten eller föraren märkte den vita sidan av släpet mot den starkt upplysta himlen, så bromsen kopplades inte in. Släpets höga åkhöjd kombinerat med placeringen på vägen och de extremt ovanliga omständigheterna gjorde att Model S passerade under släpvagnen, vars botten krossade bilens vindruta. Hade Model S kolliderat med främre eller bakre delen av släpvagnen, även i hög hastighet, skulle dess avancerade krocksäkerhetssystem sannolikt ha förhindrat allvarlig skada, som det har i många andra liknande händelser”, skriver Tesla i ett blogginlägg på sin hemsida och poängterar samtidigt att autopilot-funktionen fortfarande befinner sig i ett beta-stadie och att föraren hela tiden måste hålla händerna på ratten och vara beredd att återta kontrollen över fordonet.
Teslas aktie föll 2,5 procent kort efter att nyheten om dödsfallet blev offentlig.
Diskutera: Vad tycker du om Teslas autopilot-funktion?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Att bilföraren väljer det "semi-självkörande autopilotläget " innebär ju inte att han kan fritas från ansvar vid körning, speciellt som det rör sig om en betaversion.
Men det öppnar ändå för en diskussion, om det vore en färdigutvecklad 100% självkörande version, vem har då huvudansvaret vid en olycka, föraren, biltillverkaren eller kanske en hacker som varit inne och pillat på vissa parametrar?
Tycker nog att de flesta som ägnar sig åt "mobil-fipplande" under körning gör det i bilar utan autobroms - så med anti's sätt att dra slutsatser så borde bilar utan autobroms förbjudas omgående. Sen är det nog så att har bilen autobroms så är också sannolikheten rätt stor att den har Bluetooth-handsfree inbyggt som standard (= nyare bilar) och det tar ju bort en del av problemen med att använda mobilen under bilfärd - om än inte alla. Sen håller jag absolut med om att "mobil-fipplande" är synnerligen olämpligt under bilfärd men nån koppling till högre risker för sådant på bilar med autobroms har jag mycket svårt att se.
Det kommer att hända fler olyckor med självkörande bilar, de kommer aldrig att kunna hantera alla situationer och agera därefter som en alert förare kan göra. Luckor där systemen inte vet vad de skall göra kommer alltid att finnas.
Tror Pi slog huvudet på spiken där, folk sms:ar inte direkt mindre i en bil utan autobroms... :-)
Tesla skriver att det här är det första kända dödsfallet där autopiloten varit inkopplad på 20.9 miljoner mil, motsvarande siffra för dödsolyckor utan autopilot är ett dödsfall per 15.1 miljoner mil i USA.
Så rent statistiskt är det säkrare med autopiloten inkopplad men jag misstänker att siffrorna kommer att justeras neråt desto vanligare det blir med självkörande bilar.
Hacken - å andra sidan sker det mängder av bilolyckor varje dag där förarmisstag av mänskliga förare är orsaken så frågan är vad som är att föredra...
Efter 2020 ska ingen behöva dö i en ny Volvo. De får fila på tekniken och även "se" osynliga lastbilar som i detta fallet. Jag tror på Volvo och hoppas att de lyckas även om Tesla inte gör det just nu.
Det gäller att komma ihåg att det är en betaversion som sitter i Teslan.
Om kameran kombineras med radar är det inte särskilt stor risk att "osynliga" lastbilar inte kommer att upptäckas.
Tekniken kommer att utvecklas väldigt mycket, väldigt snabbt!
Men frågan jag ställde tidigare kvarstår, om något falerar och det gör alla system hur säkra de än är, vem kommer att ställas till ansvar, föraren, tillverkaren eller någon myndighet som godkänt utrustningen?
Jag tror att det är som inom flyget, hur många hjälpredor som finns, måste det ändå finnas en sista övergripande ansvarig och det är och kommer alltid att vara bilföraren.
Undantaget blir väl helt självkörande bilar där man enbart är en passagerare bland flera andra.
Snäv syn. Reflektera hur många dog i icke självkörande bilar den aktuella dagen ? Minska olyckorna finns bara ett sätt, minimera den största riskfaktorn = människan. Den tekniska utvecklingen och datorkraften har kommit så långt att bilkörning går att automatisera. Mer fråga om att förpacka det tillräckligt billigt för att implementera i enkla fordon. Motståndet mot katalytisk avgasrening var stor innan det blev lag, ingen reflekterar över det i dag, Airbags var en svensk tillverkare emot som anser sig stå för säkerhet, i början av 90 talet ansåg man sina bilar var så säkra att ingen airbag behövdes. Låsningsfria bromsar var dåliga och orsakade längre bromssträckor tyckte somliga, nu är det självklart i alla bilar och tas för givet. Inom flyget fanns motstånd mot autopiloten men även där får människan se sig slagen av tekniken och de olyckor som sker är i kraftig majoritet mänskliga faktorn. Med andra ord, tekniken blir inte trött, full, prestigefull, våghalsig, okoncentrerad mm. Ser fram mot autopilot i min bil.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.