Teslas Autopilot kan vara olaglig i Sverige.
Transportstyrelsen ska undersöka om den nyligen lanserade autopiloten i Teslas bilar verkligen får användas i Sverige.
När tidningen Ny Teknik provkörde en Tesla med autopilotfunktionen vinglade bilen ut i vägrenen där en vass sten rev upp däcksidan. Nu ska Transportstyrelsen granska om autopiloten är laglig i Sverige.
– Vår första bedömning är att Teslas autopilot inte stämmer in på beskrivningarna av de definitioner som finns i reglementet för styrning. Inom ramen för den undersöker vi om det finns anledning att vidta någon åtgärd, säger Anders Gunneriusson på Transportstyrelsen till Ny Teknik.
Han säger också att Transportstyrelsen behöver granska huruvida autopiloten är en registreringspliktig förändring av fordonet. En registreringspliktig förändring är något som påverkar bilens prestanda, funktion eller säkerhet och ska anmälas av fordonsägaren till myndigheten.
Från Teslas håll poängterar man att ansvaret ytterst ligger på föraren med autopiloten påslagen och man måste vara beredd att med kort varsel ta över kommandot. Däremot är funktionen i sig fullt laglig enligt Esben Pedersen, kommunikationschef för Tesla i Norden.
– Dagens autopilotfunktion ligger helt i linje med reglementet och är utformad för att förarna ska känna sig säkrare bakom ratten, öka deras säkerhet på vägen och göra motorvägskörning mer bekväm, säger han till Ny Teknik.
Teslas autopilot lanserades som en molnbaserad uppdatering i mitten av oktober. I Hongkong har myndigheterna tvingat Tesla att ta bort funktionen.
Diskutera: Tror du att autopiloten kan vara olaglig?
– Vår första bedömning är att Teslas autopilot inte stämmer in på beskrivningarna av de definitioner som finns i reglementet för styrning. Inom ramen för den undersöker vi om det finns anledning att vidta någon åtgärd, säger Anders Gunneriusson på Transportstyrelsen till Ny Teknik.
Han säger också att Transportstyrelsen behöver granska huruvida autopiloten är en registreringspliktig förändring av fordonet. En registreringspliktig förändring är något som påverkar bilens prestanda, funktion eller säkerhet och ska anmälas av fordonsägaren till myndigheten.
Från Teslas håll poängterar man att ansvaret ytterst ligger på föraren med autopiloten påslagen och man måste vara beredd att med kort varsel ta över kommandot. Däremot är funktionen i sig fullt laglig enligt Esben Pedersen, kommunikationschef för Tesla i Norden.
– Dagens autopilotfunktion ligger helt i linje med reglementet och är utformad för att förarna ska känna sig säkrare bakom ratten, öka deras säkerhet på vägen och göra motorvägskörning mer bekväm, säger han till Ny Teknik.
Teslas autopilot lanserades som en molnbaserad uppdatering i mitten av oktober. I Hongkong har myndigheterna tvingat Tesla att ta bort funktionen.
Diskutera: Tror du att autopiloten kan vara olaglig?
Länkar
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Hela tanken med självkörande, herrelösa bilar känns skrämmande. Det vet nog alla som någon gång har litat på en dator.
Andra bilar som sedan flera år tillbaka har system som gör att bilen styr tillbaka bilen i rätt fil om man inte gör det själv fungerar inte om man släpper ratten mer än någon sekund så att föraren inte får för sig att bilen kan köras utan förarens överinseende vilket kan vara farligt ute i trafiken vilket filmer om Teslas bilar visar.
Med tanke på hur många förare i trafiken som tycks fått sina körkort i corn-flakespaketet så är det ganska uppseendeväckande med en så dålig "autopilot" som i Tesla. När det är färdigutvecklat så blir det antagligen tvärtom, säkrare för alla när autopiloten är inkopplad. Men till dess, vilket är många år in i framtiden, är min åsikt att Teslas variant är alltför långtgående autonom och inte bör vara tillåten.
Jag är också lite tvehågsen till funktionen. Varför nästan självkörande? Vem har nytta av nästan?
Det är en helt annan sak med säkerhetssystem som tar över när föraren klantat sig på något sätt, men motsatsen ska inte få förekomma.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.