Det är fordons- och trafiksäkerhetscentrumet Safer vid Chalmers tekniska högskola som tillsammans med Volvo Personvagnar, Volvo Lastvagnar, VTI och SP som utgör de svenska parterna i EU-projektet Eurofot som pågått i närmare fyra år.
100 personbilar och 30 lastbilar i Sverige har varit försedda med kameror och sensorer som registrerat körningen under 18 månaders tid så att förarnas beteende från totalt 7 miljoner körda kilometer samlade i 75 terabyte kördata kunnat utvärderas.
Man har kommit fram till att de aktiva stödsystemen adaptiv farthållare och kollisionsvarnare, som ser till att bilen håller ett bestämt avstånd till framförvarande fordon och varnar föraren innan systemet bromsar bilen, minskar risken för påkörning bakifrån med upp till 42 procent på motorväg för personbilar. För lastbilar gäller 15 procent. Förarna ska även ha upplevt förbättrad komfort då säkerhetssystemen varit påslagna, drygt 90 procent av de deltagande förarna kände sig säkrare med systemen än utan dem.
Förutom aktiv farthållare och kollisionsvarnare testades också säkerhetssystem som varnar då föraren byter körfält utan blinkers, system som varnar för fordon i den döda vinkeln samt system som varnar vid trötthet. Resultaten av dessa ska också ha varit positiva, men underlaget för litet för att dra några statistiska slutsatser, eftersom olyckorna varit få.
Diskutera: Vad tycker du om studien?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ser verkligen fram emot att dessa system blir vanligare eftersom det blir fler och fler "närsynta" bilister ute i trafiken - och med dessa så ökar risken att bli påkörd bakifrån högst avsevärt. Så dessa autobroms-system kan säkert bespara många livslånga whiplash-skador.
De är inte närsynta, de sysslar med allt möjligt annat under körning.
Det är bättre att försäkringsbolagen minskar ersättningen för det fordon som kör in i ett annat med förslagsvis 20-50% så minskar garanterat på körnings olyckorna dramatiskt..
Klart fall av vårdslöshet i trafik ungefär som att köra rattfull.
Man kommer nog få fler bilar bakom sig när adaptiva farthållare blir vanligare. När de kommer ikapp en bil på motorvägen bromsar bilen själv ner till samma fart som bilen framför och där ligger den sedan till något annat händer. De som rattar bilen lär nog inte märka att farten gått ner.
En intresant fråga är nu när man vet att dessa system är precis så bra som tillverkarna säger, varför skall dessa då fömånsbeskattas? Om dessa var befriade från förmånskatt (ej samma som gratis) skulle andelen tjänsteförare som valde dessa system öka dramatiskt. Och i sin tur skadorna oh samhälsskostnaderna minska.
Att systemen gör nytta är ju fullkomligt självklart. Troligen gör de ännu större nytta i de situationer där risken är som störst, typ nattkörning långa sträckor-
De adaptiva farthållarna borde bli ett lagkrav i framtiden.
Sen håller jag fullkomligt med Mythbuster.
Säkerhetsutrustning ska naturligtvis aldrig förmånsbeskattas!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.