Nästa artikel
Fordonståg testas på allmän väg
Nyheter

Fordonståg testas på allmän väg

Publicerad 28 maj 2012 (uppdaterad 25 augusti 2014)
Fordonståg har för första gången testats i trafiken. Fyra bilar framfördes helt automatiskt i 85 km/tim bakom ett ledarfordon.

 

Förutom ekipaget längst fram – som körs precis som vanligt – ingick tre Volvobilar och en lastbil i konvojen. Avståndet mellan fordonen var sex meter och förarna i följebilarna kunde lugnt släppa ratten och låta autopiloten göra jobbet.

Provet ägde rum inom EU-projektet SARTRE (Safe Road Trains for the Environment) på en motorväg utanför Barcelona. Volvo PV är ett av företagen som deltar.

– Att kunna köra bland andra medtrafikanter är en viktig milstolpe för projektet. Det var verkligen spännande, säger Linda Wahlström, projektansvarig på Volvo.

Fordonen i tåget använder sig av kameror, radar och lasersensorer för att övervaka ledarbilen och kommunicerar med denna för att kopiera acceleration, broms och styrning. Målet är inte bara att reducera bränsleförbrukningen med 20 procent tack vare lägre luftmotstånd, minska risken för förarmisstag och öka användningen av vägkapaciteten. Det är också att låta förarna syssla med annat än körning.

”De kan arbeta med sina laptopar, läsa en bok eller njuta av en lunch i lugn och ro”, skriver Volvo i ett pressmeddelande.

Projektet har pågått sedan 2009 och avslutas senare i år.

– Vi har lärt oss massor under den här perioden, fortsätter Linda Wahlström. De flesta tror att självgående bilar är science fiction, men sanningen är den att tekniken redan finns. Ur rent konceptuell synpunkt fungerar det utmärkt och fordonståg kommer att finnas i någon form i framtiden.

Diskutera: Vad tycker du om idén med fordonståg?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-05-28 10:35
1storstark

Kul att komma ifatt en karavan som kör i "lastbilshastighet"! Hur kör man om fem fordon med sex meters lucka? Det ska till en lång, tom raksträcka eftersom man inte kan köra in mellan dem. Hoppas detta aldrig blir mer än ett experiment. Tåg hör hemma på järnvägar!

#2 • Uppdaterat: 2012-05-28 12:18
kattvik

Hej Jag testade detta med fordonståg för några år sedan på en testbana i spanien. Om vi bortser från att det är kul att köra själv. Så är det en fantastisk uppfinning. Vi körde 8 fordon ledaren gasade och bromsade ändrade fil och vi andra bara följde efter. Avståndet på bilarna var från 2 meter ner till under 1 meter., Självklart ytterst obehagligt till en början men efter en timme eller så känndes detta tryggt Nyttan säkert miljö men även säkerheten bör öka. En sak som jag är övertygad om är att bilen kommer att vara bättre på att köra själv än att medelsvensson sitter bakom ratten. Kanske egenbilkörning kommer att få sättas upp på nöjeskontot

#3 • Uppdaterat: 2012-05-28 12:33
saabnisse

Tradare med de här avstånden mellan tycker jag mig se dagligen, men jag tror inte de har någon koppling till varandra för plötsligt får någon för sig att köra om, något som kan ta tre km!
Jag håller med Storstark, tåg hör hemma på järnvägen.

#4 • Uppdaterat: 2012-05-28 12:33
KaptenOberkommando

1storstark, håller med dig. Totalkorkat. Och skulle jag lita på en bunt datorer? Sällan.

#5 • Uppdaterat: 2024-10-14 13:43
Gäst (ej verifierad)

6 m. avstånd i 85 km/h!!! Vansinne! Om något händer finns inte en chans att väja eller bromsa. Inte ens att reagera.

85 km/h = ca. 25 m/s. Avståndet borde vara 75 m.

#6 • Uppdaterat: 2012-05-28 14:57
Mistro

"kapten": har du dina sparpengar under huvudkudden då? ;)

#7 • Uppdaterat: 2012-05-28 15:14
KaptenOberkommando

AL, och vid ett systemfel lämnas ju ingen som helst tid åt föraren att ingripa. Dessutom lär bilarna vara pepprade med stenskott. Vem tänker på detta? Och, omkörningsmöjligheter? Gränsen för alla ingrepp/övergrepp i våra privatliv har passerats för länge sedan - och då kommer det än mer reglering och övervakning. Stackars barn att behöva växa upp i det här samhället. I alla Europas glansperiod var under 50-, 60-, 70- och 80-talen.

Och sedan "Det är också att låta förarna syssla med annat än körning. De kan arbeta med sina laptopar, läsa en bok eller njuta av en lunch i lugn och ro”, skriver Volvo i ett pressmeddelande." Är denna kommentar verkligen kommen från en biltillverkare? Inte för att det hade blivit en Volvo ändå, men nu rök definitivt även den teoretiska chansen.

#8 • Uppdaterat: 2012-05-28 17:29
Hackenbush

Blir väl som om man skulle följa en bil i stark snöstorm. Kör första bilen i diket så följer alla andra med ner i det.

#9 • Uppdaterat: 2012-05-28 17:40
trasten

- Vad såg ni på semestern? - Vi stirrade in i en gavellyft från 6 meters håll!

#a • Uppdaterat: 2012-05-28 20:57
Rikard

För en annan, där resan är målet, är detta helt ointressant.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.