För sjunde året i rad presenterar undersökningsföretaget J.D. Power and Associates en rangordning som gäller märkestrogenhet.
Mercedes i topp
Studien är baserad på svar från 74 610 amerikanska bilägare som bytt sin gamla bil mot en ny.
Denna grupp har fått frågan om de köpte en bil av samma märke som de tidigare ägde.
Viktiga aspekter för den märkestrogna delen av bilägarna är ett bra andrahandsvärde och god kvalité.
Bäst av alla märken att behålla sina kunder är Mercedes som uppnår 67 procent märkestrogna kunder.
Stor ökning
Jämfört med i fjol gick Mercedes framåt åtta procentenheter och klättrade därmed från en fjärdeplats upp till förstaplatsen.
Därefter placerade sig Honda (64 procent) och Toyota (61 procent).
Saab i botten
När de gäller de svenska tillverkarna ser det inte riktigt lika ljust ut.
Ã-verlägset sist i rangordningen återfinns Saab som under mätperioden, februari till maj samt augusti till oktober, bara lyckas behålla nio procent av sina kunder.
I förra årets undersökning hade Saab 30,5 procent märkestrogna kunder.
Siffrorna är dock inte förvånade efter all turbulens som varit kring försäljningen av Saab.
Volvo under snittet
Även Volvo placerar sig långt under industrigenomsnittet som är 48 procent.
Endast 39 procent av Volvoägarna var märkestrogna.
Diskutera: Varför toppar Mercedes? Varför lyckas Volvo inte behålla sina kunder?
Se hela listan:
Mercedes-Benz | 67% |
Honda | 64% |
Toyota | 61% |
Lexus | 57% |
Subaru | 57% |
Ford | 56% |
Nissan | 55% |
Chevrolet | 54% |
BMW | 52% |
Porsche | 52% |
Industrisnitt | 48% |
Hyundai | 47% |
Audi | 45% |
Volkswagen | 44% |
Cadillac | 43% |
Mini | 43% |
Dodge | 42% |
Lincoln | 39% |
Acura | 38% |
GMC | 38% |
Hummer | 38% |
Kia | 37% |
Jeep | 34% |
Mazda | 31% |
Scion | 31% |
Mercury | 29% |
Volvo | 29% |
Pontiac | 28% |
Chrysler | 27% |
Jaguar | 26% |
Buick | 25% |
Infiniti | 25% |
Land Rover | 25% |
Mitsubishi | 25% |
Saturn | 25% |
Suzuki | 24% |
Saab | 9% |
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
www.dn.se/ekonomi/miljobil-kan-bli-dodsfalla-1.227359
Varför ha ett så självklart faktum som rubrik? Den som hängt med i turerna kring Saab, och det har väl alla som läser artikeln, förstår att ett märke på fallrepet knappast kan ha så lojala kunder - även om säkert många mycket gärna skulle återvända om förhållandena var annorlunda.
Det finns andra märken att fundera över - som Landrover, Jaguar, Hummer, Lincoln och Cadillac som ju alla gäller för att vara något extra. Även VW ligger ju under genomsnittet. Man kan undra över hur Ford, Nissan och Chevrolet kan ligga så högt. Kanske genomsnitts-amerikanaren inte känner till Chevrolets usla lågprisbilar.
Att Mercedes ligger i topp beror väl på gamla lagrar och med amerikanska bilar är man ju knappast bortskämd med bra rostskydd. Gissar att vi i Europa och i synnerhet i Norden har lite andra referenser och preferenser.
Det hade för övrigt varit intressant att se förändringar i placeringslistan.
Roy du hänger tydligen inte med, det är ett bra tag sen den artiklen dementerades (skriven för 6 år sen), eller tror du att en narkosläkare plötsligt skulle bli en bilspecialist....:)
Man kan lungt krocka i en prius...:)
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article516933.ece
En gång Saab, sen aldrig mer...att fortsätta köpa en Saab till visar bara på en inskränkthet - att personen inte provat någon annan bättre bil! Att t ex Ford ligger relativt högt beror, iaf för europeiska Fordar, på att de ger mest för pengarna! Svårare är det inte.
En gång Saab, sen aldrig mer...att fortsätta köpa en Saab till visar bara på en inskränkthet - att personen inte provat någon annan bättre bil! Att t ex Ford ligger relativt högt beror, iaf för europeiska Fordar, på att de ger mest för pengarna! Svårare är det inte.
Många svenskamerikaner i usa tror att Saab tappat flest kunder på grund av att man flyttade ut från GM s försäljingsställen till egna. Förr kom ex Chevrolet kunder in, blev kanske intresserade av Saab. Många Saabsäljare har inte haft en enda kund på flera månader.
Pelle du vet inte vad en BIL är. Förmodlingen kör du Koreanskt skräp! Saab är en bil du kör, de andra åker du med. Förmodlingen är du också livsfarlig i trafiken.
Frågan är om du Totte vet vad en bil är? Toyota har i vart fall år efter år visat att de har bättre kvalitet än Saab, Opel med flera. Att jag väljer Opel, är på grund av att jag anser Opel vara bättre än Saab kvalitetsmässigt/pris. 9-3 och Vectra är ju tekniskt identiska bilar till 98 % och både Sab och Opel har MYCKET bättre komfort och vägegenskaper än en Japanare. Dock tycker jag att Saab är snyggare utanpå än Vectran, men det är innuti arbetsplatsen finns. Därav valet.
Ja ni om alla skitit i att lyssna på alla journalisters letande efter det negativa om SAAB sista året och bytt/köpt en SAAB så hade trenden sett helt annorlunda ut!!! Fi är så blonda i detta avlånga land - måna om det vi har istället för att bara gnälla ... ALLT HANDLAR OM PENGAR, kan vi spara 2 kr så gör vi kan vi spara 50000 så gör vi och istället kör pengarna i strupen på en koreansk tillverkare...
Men Jonas inse sanningen någon gång. En sanning som inte är bekväm för oss som gillar Svenskt. Jag skulle gärna köpa svenskt om kvalitén höll måttet. När det gäller Saab, är det ju faktiskt så, att det inte räcker med den svenska marknaden, och det är just utomlands som Saab rasat mest procentuellt. siffror som har varit rena katastrofren för Saab. Och skillnaden mellan Saab och Opel är marginell, men Opel modernare och har fler innovationer än Saab. Dessutom delar de komponenter när det gäller drivlina hjulställ bromsar. Dessutom har ju tekniker från Saab varit med även där. Men vill inte Saabledningen sätta Saabemblem på en Opel får de skylla sig själv. Det är dock synd om alla anställda, som hur det än går får sluta på sina jobb. Vem som än tar över, kommer att skära kraftigt i personalstyrkan.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.