Elbilsföretaget Nevs som köpte Saabs konkursbo i augusti 2012 har tecknat ett avtal med den kinesiska staden Qingdaos investmentbolag om ett långsiktigt samarbete. Qingdao satsar 2 miljarder kronor i Nevs och i utbyte får staden 22 procent av aktierna i företaget.
Ytterligare investeringar kommer sedan att ske i ett gemensamt ägt bolag i Kina.
– Avtalet innebär en finansiell kapacitet som är ett viktigt steg i att implementera Nevs affärsplan, säger Karl-Erling Trogen, ordförande i Nevs.
Kina är en viktig marknad med möjlighet till stor avsättning för Saab-bilar. Staden Qingdao ska bli navet för Nevs satsning på Kina och till en början är tanken att bilar ska skeppas in via Qingdaos hamn.
Som ett komplement till fabriken i Trollhättan kommer Nevs också att starta bilproduktion i Qingdao, även om det inte är helt klart när detta ska ske.
En första elbil baserad på Saab 9-3 ska lanseras av Nevs i början av 2014.
Diskutera: Vad tycker du om avtalet?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
2 miljarder är ju en fjuttsumma som inte på långa vägar räcker för att få fram något produktionsfärdigt att visa upp.
Mycket tyder också på att kineserna köper 22% av Nevs för att kunna använda Saabnamnet på kinatillverkade bilar.
Något som dessutom antagligen är ett brott mot avtalet med Saab AB eftersom rätten att använda Saabnamnet gäller elbilar tillverkade i Sverige..
Jag ser inget problem med att de bygger Saab i Kina.
Tvärtom skulle det vara kul om Saab kunde leva vidare. Man får hoppas att de behåller bra kvalitet och att inte priserna blir för höga.
saabnisse,, jag tror inte att Saabnamnet är ö.h.t. intressant att använda i Kina. Det lär väl bara vara någon promille av befolkningen som en hört namnet förut. Bilarna lär nog få ett mer kinesiskt-klingande namn som t.ex. "Den Gyllene Fågeln Som Flyger Högst" parad ihop med en logga på en drake som egentligen är en grip ;-)
Jag håller med Audi A5. Saab har aldrig sålts i Kina och är helt okänt. Som varumärke är Saab namnet totalt värdelöst i Kina. Man kan lika gärna hitta på ett helt nytt namn. Jag skulle tro att man är mera intresserad av att få igång tillverkning och arbetstillfällen i staden. Jag tycker som att man verkligen tänker framåt. Vilken svensk kommun skulle satsa pengar i en biltillverkare för att säkra arbetstillfällen?
Det har ingen betydelse vad vi tror om att man hört talas om Saab i Kina.
Det som det handlar om är att man kan peka på att det är ett svenskt bilmärke och bilar som kommer från Sverige även om det är bluff.
Sedan är det säkert ett avtalsbrott mot Saab AB.
http://www.svd.se/naringsliv/branscher/industri-och-fordon/nevs-kinapengar-kan-urvattna-trollhattan_7806548.svd
Vet inte vad jag tycker om avtalet.
Säkert bra att få in mer kapital.
Men det finns fortfarande ingen konkret bil att visa upp.
Och ju längre det dröjer, ju mer tveksamt känns det....
Hur få tag i kompetent personal i Trollhättan t.ex ?
Många (de bästa ?) av de som jobbade på SAAB har väl nytt jobb, och är kanske inte intresserade/tillgängliga.
Roligt om SAAB kan överleva. Men vi ser också vad som krävs för att det ska bli ett stabilt ägarskap. Kommuner eller stater behövs, precis som många av oss sa redan från början när konkursen var ett faktum. Hoppas vi får se en bra hybrid mycket snart, samt att 9-5:an kan återuppstå på något sätt.
@Irvor: Innan jul sökte man på Platsbanken ett tiotal hållfasthetsingenjörer till bilindustrin i Trollhättan. Nu söker man andra kompetenser, så någonting är ju på gång...
Med tanke på krocksäkerheten hos kinesiska bilar så vill man nog ha teknisk kompetens från utlandet, typ SAAB, för att kunna tillverka en bil som mer än rullar. Att lära sig bygga bilar verkar ta lång tid med tanke på Sydkorea som länge haft aktiv hjälp från Japan. Vi får väl hoppas på SAAB för sämre kan det ju inte bli. Snart har de nog en ny bränslemotor att tillgå också från folk från SAAB, kompetensen finns nog kvar.
Det måste finnas någon insider på "SAAB"som vet vad som händer, typ någon gammal anställd. Tystnaden från dessa tyder på att något är på gång? En ny bränslemotor, kanske? Underleverantörer finns ju.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.