Saab varslar 750 anställda i Trollhättan. Det står klart efter att de anställda blivit informerade på torsdagsmorgonen.
- Det är oerhört tråkigt, men tyvärr nödvändigt. Vi måste anpassa antalet anställda efter den minskade efterfrågan på bilarna", säger Gunilla Gustavs på Saabs produktkommunikation till TT.
Enligt TV 4 Nyheterna Väst varslas 650 kollektivanställda och 100 tjänstemän vid Saab Automobile i Trollhättan.
Personalen informerades om beslutet på torsdagsmorgonen.
- Det känns jävligt tråkigt men tiden går och finansieringen är ej löst, säger IF Metalls klubbordförande Paul Åkerlund till TT.
Saab lade ned kvällsskiftet i Trollhättan i december - vilket innebar att omkring 350 arbetare blev överflödiga. Men några kraftiga nedskärningar har tidigare inte varit aktuella.
Nu drabbas dock de anställda i Trollhättan. Återstår att se om det blir fler nedskärningar framöver.
Enligt TV 4 Nyheterna Väst varslas 650 kollektivanställda och 100 tjänstemän vid Saab Automobile i Trollhättan.
Personalen informerades om beslutet på torsdagsmorgonen.
- Det känns jävligt tråkigt men tiden går och finansieringen är ej löst, säger IF Metalls klubbordförande Paul Åkerlund till TT.
Saab lade ned kvällsskiftet i Trollhättan i december - vilket innebar att omkring 350 arbetare blev överflödiga. Men några kraftiga nedskärningar har tidigare inte varit aktuella.
Nu drabbas dock de anställda i Trollhättan. Återstår att se om det blir fler nedskärningar framöver.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Nu får väl våra politiker ta sig i kragen och få tummen ur, den verkar vara hårt inkörd som vanligt när det gäller politiker, har bara bråttom när det gäller de egna pensionerna, resten skiter de i.
Satsa våra skatte pengar på vanligt folk ocg inte bankfjantarna.
Regeringen borde göra som tyskarna har gjort länge.Se till att Saab-anställda kan köpa lös bilarna till ett bra pris utan att drabbas av förmånsskatter och att det blir extra förmånligt att göra det en gång per år (jareswagen). På så sätt skulle vi kunna byta ut bilparken mycket snabbare och våra svenska biltillverkare skulle gynnas på samma sätt som de tyska.
Nja Krille:
- För det första skulle det nog inte spela någon roll för saab om ALLA anställda köpte en ny saab VARJE år; hur många anställda är dem? Några tusen? Saab behöver sälja 500.000 bilar om året...
- För det andra borde går det inte komma ifrån förmånsbeskattning; varför ska just bilarbetare (och bara bilarbetare) få köpa bilar med kraftig rabatt?
Och Kim:
VARFÖR skulle just saab vara värda "våra" skattepengar? Dom är iallafall inte värda MINA skattepengar. Används Metalls strejkkassa istället...
Dom har nästan aldrig gått med vinst; varför skulle dom börja göra det nu? Man kan INTE fortsätta köra en förlustaffär på respirator BARA för att det ger jobb.
Saab har gett sig in på en marknad som visat sig vara rena fiaskot. Man har hela tiden satsat på stora bilar, Turbomotorer som är onödigt stora volymmässigt.
I samma stund har övrige GM gått ner i storleksklasserna, kommit med fler småbilsalternativ.
Saab har envist tjurat på med att i större mellanklassen och storbilsklassen försöka väcka BMW, Mercedes och Audiköpare.
allt detta av nostalgiskäl, och till vilken nytta?
Om Saab tidigare tagit till sig av kritiken från främst Bob Lutz, gällande ev. framtida tillverkning av någon av Opels småbilar i Sverige, kanske det nu skulle ha funnits en småbil även hos Saab.
Ett bilmärke som så katastrofalt tappar köpare, vill väl ingen satsa på, men jag hoppas att det blir ett samgående med Opel ev. med någon utifrån som köpare. Dock verkar det som GM ledningen inte överhuvudtaget tror på Saab.
Saab har inte tillverkat några dåliga bilar som vissa vill påstå, men de är inte heller bättre, och inte så markant bättre än andra som Saab vill göra sken av. Inget fel med självförtroende, men Saab borde ha insett det faktum, att man satsat på fel storleksklass.
Att satsa statliga pengar på detta koncept vore oansvarigt.
Ev. köpare måste visa en bra planlösning innan regeringen satsar våra skattepengar.
Dessutom finns det andra metoder att få upp bilförsäljningen, och därmed rädda bilindustrin. Se bara på Tyskland och England, där 75000 nya Insignia beställts av kunder under årets två första månader. Andra Tyska fabrikat följer efter, med ökad orderingång. Men även här tappar Saab andelar. Lägg märke till att Saab och Opel sitter i nästan samma båt, men bilindustrin säkras, dock med mindre arbetstimmar och löner, för även där har det dragits ner på arbetstillfällen.
Saab har kaktiskt haft planer på mindre modeller, men GM envisades merd att dekaltrimma en Suzuki (var det så?) oxh en gammal jänkare gjordes till en Saab SUV. Katastaof. Hade Saabfolket fått fullfölja sina egna förslag hade vi kanske haft fyra, fem orginal Saab nu ute på marknaden. Det är GM som skapat problemen, som de inte vill ta hand om, nu när kassan sinar i Detroit. Det drabbar vår svenska tillverkning och våra svenska Saab jobbare!
Nej en Subaru Impreza var det som försetts med vissa Saabattribut men med Lloydmotorn och fyrhjulsdrift.
Men Saab hade faktiskt en liten bil bågång, Saab 9-1, som skulle presenteras under året, men som stoppades av GM.
Den var tänkt att konkurrera med Audi A3, Volvo C30 och liknande.
Så jag tycker att du PG bör tänka till lite när du säger att Saab fattat felaktiga beslut.
Det enda riktigt felaktiga beslut som tagits var väl när de förra ägarna till Saab lät GM få för mycket att säga till om.
Inte heller den här bilen lät GM Saab tillverka, SAAB Sonett IV en roadster, uppföljare till Saab Sonett III med 4-cylindrig rak eller en 6-cylindrig V-motor med turbo.
Den skulle presenteras 2007!
Snacka om att jobba i motvind.
Amerikanska ägare är inte det bästa för europeiska biltillverkare.
Ja där har du ju lite rätt Saabnisse. Det var kanske så att jag siktade lite fel, när jag riktade kritiken mot Saab. Det var ju GM som skulle ha på nöten!
Det här är ju gammalt och tillhör nu en förgången tid. Nu kanske det blir annat, när Saab får nya ägare!
Javisst, PG, tänk dig Sonett IV med en turboladdad V6 på 400 hk, den hade kunnat ge Porsche en match!
Visserligen en fullständigt onödig bil som ingen behöver, men konstigt nog är det dessa bilar som väcker mest uppmärksamhet och det finns alltid folk med för mycket pengar som köper dem!
Ett av SAABs problem är att de "fastnat i alkoholen" och fått problem med framtiden.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.