Saab undviker konkurs. I stället fortsätter rekonstruktionen av företaget till den 20 maj - och nu finns allt fler intressenter som är villiga att investera i bolaget.
- De har tagit kontakt med oss, vi har tagit kontakt med dem. De får tillgång till ett prospekt och så går det ett par gånger där de måste skriva på ett avtal om att uppgifterna är konfidentiella. Det rör sig väldigt snabbt i den här processen, säger Jan Åke Jonsson, enligt TT.
Saab vägrar att ge upp. Och än så länge lever företaget. På måndagen kom beskedet att företaget inte sätts i konkurs - i stället fortsätter rekonstruktionen till den 20 maj.
"Finns svenska intressenter"
Saabs skulder uppgår till 10,6 miljarder kronor, men nu hoppas företaget att rekonstruktionen ska ge en nedskrivning med 75 procent - och 2011 ska företaget visa upp positivt kassaflöde.
Samtidigt ska det finnas ett 20-tal intressenter som vill investera i Saab.
- En del är industriella, en del är av mer investeringsbolagskaraktär. De är internationella. Det finns några svenska intressenter. De flesta är internationella, säger Jan Åke Jonsson.
Arbetet fortsätter
Att rekonstruktionen fortsätter får ses som ett glädjebesked för Saab. Nu fortsätter arbetet med att finna en köpare - och att frigöra sig från nuvarande ägaren General Motors.
" För att åstadkomma detta kommer Saab att träffa såväl långsiktiga som kortsiktiga serviceavtal om köp och utveckling av komponenter och tjänster från GM såväl som tjänster från Saab till GM", skriver Guy Lofalk i den rekonstruktionsplan han lämnat in till domstolen.
Återstår att se om Saab finner någon köpare. Tidsfristen har åtminstone förlängts - och arbetarna i Trollhättan kan andas ut för tillfället.
Saab vägrar att ge upp. Och än så länge lever företaget. På måndagen kom beskedet att företaget inte sätts i konkurs - i stället fortsätter rekonstruktionen till den 20 maj.
"Finns svenska intressenter"
Saabs skulder uppgår till 10,6 miljarder kronor, men nu hoppas företaget att rekonstruktionen ska ge en nedskrivning med 75 procent - och 2011 ska företaget visa upp positivt kassaflöde.
Samtidigt ska det finnas ett 20-tal intressenter som vill investera i Saab.
- En del är industriella, en del är av mer investeringsbolagskaraktär. De är internationella. Det finns några svenska intressenter. De flesta är internationella, säger Jan Åke Jonsson.
Arbetet fortsätter
Att rekonstruktionen fortsätter får ses som ett glädjebesked för Saab. Nu fortsätter arbetet med att finna en köpare - och att frigöra sig från nuvarande ägaren General Motors.
" För att åstadkomma detta kommer Saab att träffa såväl långsiktiga som kortsiktiga serviceavtal om köp och utveckling av komponenter och tjänster från GM såväl som tjänster från Saab till GM", skriver Guy Lofalk i den rekonstruktionsplan han lämnat in till domstolen.
Återstår att se om Saab finner någon köpare. Tidsfristen har åtminstone förlängts - och arbetarna i Trollhättan kan andas ut för tillfället.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag undrar hur mycket Saab:s VD Jan Åke "Bagdad Bob" Jonsson fantiserat fram?
Är det 20 intressenter som vill köpa? Eller finns de bara i Bagdad Bobs huvud?
.
Om de nu blir av med 75% av sina skulder på 10,6 miljarder så behöver de väl inte låna 5000 milj av EIB?
.
5 miljarder kr i EIB lån delat på 2400 arbetare = 2,1 miljon. Är det inte billigare att göra kk?
Skattebetalaren.
Inte får du många rätt för det inlägget. En VD i ett så stort företag blir inte gammal om han kör med luftslott. Sedan är det en annan fråga hur intresserade de är när det blir dags för förhandlingar.
Skuldavskrivningen fixar inte pengar till att betala de nya bilmodellerna och de förluster som alla biltillverkare gör tills denna finanskrasch är över.
En konkurs skulle kosta massor. GM skulle bli stämda av alla återförsäljare på miljarder för kontraktsbrott. Många av Saab underleverantörer skulle gå i konkurs när de blir av med en av sin (största/enda) kund.
Svarige som nation skulle gå miste om arbettillfällen, tekniskt utveckling och en bilexport värd miljarder per år. (Många i Sverigevet inte om att Saab exporterar 75 procent av alla tillverkade bilar) Vad ska vi betala importen med om vi inte kan exportera något?
Sedan bara en faktagrej. Utöver det antal anställda du anger så finns det tekniska centret med 1100 anställda. Här finns spetskompetens i världsklass som troligen blir skingrad för vinden om tillverkningen försvinner. Har Sverige råd med mer industriell uttunning?
Jan:
Du har absolut helt rätt!
Det lindrigaste alternativet är att Saab försätts i konkurs vad ska vi med en biltillverkare till som knappt har några kunder.Man kan inte ha staten som socialbidragsgivare.Trollhättan får inrikta sig på att ha en typ av tillverkning än bilar.
Klart är att VD n måste hålla fanan högt, och gör det bra. Det gäller ju att sälja märket till en ny tillverkande kund, och det till ett så bra pris som möjligt.
Synd bara att inte denne chef lyssnat på dom inom GM som för flera år sedan ville lägga viss Opeltillverkning i Sverige.
Om så varit fallet kanske biltillverkningen räddats i Trollhättan.
Men jag tror inte att man ska ge upp hoppet, vare sig det gäller samarbete med GM Europe eller med någon annan intressent.
Om Sverige är så konkurrenskraftigt som facket vill göra gällande, finns det fortfarande förhoppningar.
Skriver detta för attinte blandas ihop med P-G
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.