Nästa artikel
Saab skär ner i Trollhättan
NYA NEDSKÄRNINGAR:

Saab skär ner i Trollhättan

Publicerad 29 augusti 2008 (uppdaterad 21 september 2010)
Försäljningssiffrorna sviktar. Nedgången på marknaden är större än befarat. Saabs mörka år fortsätter - och nu tvingas företaget ta till drastiska åtgärder.
- Det är dramatiska nedgångar. Så här långt har vi klarat det med flexibilitet i systemen. Men nu måste vi ta till de här drastiska åtgärderna, säger Jan-Åke Jonsson till Göteborgs-Posten.

Den svaga bilförsäljningen i USA och Europa tvingar Saab till drastiska åtgärder. Från och med december försvinner kvällsskiftet i Saabfabriken i Trollhättan. De svaga försäljningssiffrorna gör att Saabs ledning inte ser något annat alternativ för att stoppa raset.

I dagsläget är det oklart hur nedskärningar kommer att påverka Saabs anställda. Jan-Åke Jonsson hoppas att nedläggningen av kvällsskiftet inte ska innebära några uppsägningar - men kan inte lova att samtliga anställda får behålla jobbet.

- Med lite olika tekniker och med naturlig avgång kan vi göra en del. Men det är för tidigt att säga att vi klarar det helt utan personalminskningar, säger Jan-Åke Jonsson vi ett möte med bilindustrins underleverantörer.

Beskedet är inte överraskande för de anställda, men möts ändå med en viss besvikelse.

- Vi är väl inte jätteöverraskade, säger Metallordföranden Paul Åkerlund till TT och fortsätter:

- Att det skulle bli några tuffa år fram till dess att vi får nya produkter visste vi. Men vi trodde väl att vi skulle kunna hålla ut några år till med nuvarande skiftform.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2008-08-31 17:21
Kenneth - Nationalekonom (ej verifierad)

Trist att vi svenskar inte tar ett gemensamt ansvar för varandras väl och ve. Vi måste inse att OM vi väljer att köpa en utländsk bil tex Toyota istället för SAAB eller Volvo blir vi arbetslösa. Inte bara direkt i produktionsledet utan även hos underleverantörs, service, eftermarknad försäljnings leden. Det i sin tur påverkar hela orter och familjer både lokalt och regionalt! Vi måste inse att det är billigt på kort sikt att köpa utländskt men "in the ling run" kommer vi att få betala det mångdubbelt i form av massarbetslöshet.

- Vi måste ta oss samman och bojkotta de utländska bilmärkena av ingen anna annan anledning än ren och skär självbevarelsedrift, detta kollektiva beslut måste vi fatta nu, i morgon kan det vara för sent.

#2 • Uppdaterat: 2008-08-31 22:52
Henry (ej verifierad)

När ska saab inse att det är en LITEN bränslesnål och säker bil med bra rostskydd som folk vill ha typ Toyota men med rostskydd för nordsiska förhållanden.

#3 • Uppdaterat: 2008-09-01 17:33
Yang (ej verifierad)

Det är väl snarare GM som borde inse att en ordentlig satsning på Saab och tillvaratagande av alla Saabs innovativa idéer skulle kanske kunna vara en del av lösningen på GM:s kris! Saab har haft idéerna men inte de finansiella musklerna, eller ibland inte stödet från GM:s ledning (typ när de tvingade på dekaltrimning av befintliga japanska eller amerikanska modeller till Saab. Man kan inte lura kunder. Tror man det är man dum! Men det trodde GM:s ledning. Korkat! Dekaltrimningen stoppade vidareutveckningen av egna modeller i Sverige. Utan GM:s klåfingrighet hade kanske Saab suttit på grön kvist nu...och kunnat bidra till att utveckla GM:s produktpolitik. Verkligheten förändras ju i USA också! NU vill de ha småbilar när soppan stigit över 6 kronor litern. Både bilfabrikanter och bilköpare har reagera sent på bränslefrågan. Nu är de där...

#4 • Uppdaterat: 2008-09-04 20:28
Per (ej verifierad)

Man kan ju undra varför inte Saab säljer fler bilar än vad som är fallet! Många i Sverige tror fortfarande att Saab rostar mycket och går sönder. De gamla växellådsproblemen och rostproblemen frå 80 talet sitter fortfarande kvar i folks minne.Man kan undra varför? Driftsäkerheten är det alls inget fel på. Designen är riktigt fin. Varför går Saab aldrig med vinst? Sköts företaget felaktigt? Eller stryper GM istället för att satsa. 9-5 modellen kom 1997 och det är väl snart tid att byta ut denna modell. Årsmodell 2009 är tolfte årgången av 9-5:an.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.