Marianne Sterner har varit och provkört Saab 9-3X. Samtidigt tog Vi Bilägares testchef chansen att intervjua Saabs VD Jan Åke Jonsson - som tror orubbligt på framtiden och känner stort stöd från omgivningen.
- Många är väldigt engagerade i Saab. Jag får massor av brev och telefonsamtal och minst ett 50-tal mail om dagen från människor som hejar på oss. Jag läser allting och det sporrar, säger Jan Åke Jonsson till Vi Bilägare i samband med provkörningen av Saab 9-3X.
"Man kan inte gå tillbaka"
Saab kunde ha lanserat en crossover för ett flertal år sedan, men då stoppades projektet av General Motors. I stället kommer Saab 9-3X först i år. Men Saabs VD Jan Åke Jonsson visar ingen bitterhet gentemot GM.
- Man kan inte gå tillbaka och göra om det som hänt, säger VD med neutral röst. Beslutet som togs då får vi leva med. Men det är klart…hade 9-3X kommit för tre, fyra år sedan hade vi varit bland de första som haft en sådan modell, säger Jan Åke Jonsson:
- Det är klart att man kan bli besviken om man ser på de planer som aldrig fått genomföras, fortsätter Jan Åke Jonsson. Men i affärslivet måste man prioritera. Jag vill inte skjuta på General Motors - de har lagt ned stora pengar på utvecklingen av 9-5 och 9-4X som kommer nästa år.
Trots att 9-5 och 9-4X kan lanseras nästa år är Saabs framtid oviss och det spekuleras ständigt om nya ägare, ett stort behov av pengar och en annalkande konkurs. Men när Marianne Sterner träffar företagets VD möter hon ingen knäckt man - snarare tvärtom.
På den direkta frågan om Jan Åke Jonsson är en orubblig optimist och om han någonsin tvivlar svarar han följande:
- Det handlar inte om optimism, invänder Jan Åke Jonsson. Vi har en plan och den är realistisk:
- Men planen behöver finansiering och jag tror att det kommer att lösa sig. Får vi bara pengar ser det väldigt positivt ut för Saab. Vi behöver ju inte starta om från noll utan vi befinner oss i tredje året av en femårsplan, med två bilmodeller som nästan är färdiga.
Marianne Sterners intervju med Jan Åke Jonsson gjordes i samband med provkörningen av Saab 9-3X. Läs hela intervjun och provkörningen i Vi Bilägare #4.
"Man kan inte gå tillbaka"
Saab kunde ha lanserat en crossover för ett flertal år sedan, men då stoppades projektet av General Motors. I stället kommer Saab 9-3X först i år. Men Saabs VD Jan Åke Jonsson visar ingen bitterhet gentemot GM.
- Man kan inte gå tillbaka och göra om det som hänt, säger VD med neutral röst. Beslutet som togs då får vi leva med. Men det är klart…hade 9-3X kommit för tre, fyra år sedan hade vi varit bland de första som haft en sådan modell, säger Jan Åke Jonsson:
- Det är klart att man kan bli besviken om man ser på de planer som aldrig fått genomföras, fortsätter Jan Åke Jonsson. Men i affärslivet måste man prioritera. Jag vill inte skjuta på General Motors - de har lagt ned stora pengar på utvecklingen av 9-5 och 9-4X som kommer nästa år.
Trots att 9-5 och 9-4X kan lanseras nästa år är Saabs framtid oviss och det spekuleras ständigt om nya ägare, ett stort behov av pengar och en annalkande konkurs. Men när Marianne Sterner träffar företagets VD möter hon ingen knäckt man - snarare tvärtom.
På den direkta frågan om Jan Åke Jonsson är en orubblig optimist och om han någonsin tvivlar svarar han följande:
- Det handlar inte om optimism, invänder Jan Åke Jonsson. Vi har en plan och den är realistisk:
- Men planen behöver finansiering och jag tror att det kommer att lösa sig. Får vi bara pengar ser det väldigt positivt ut för Saab. Vi behöver ju inte starta om från noll utan vi befinner oss i tredje året av en femårsplan, med två bilmodeller som nästan är färdiga.
Marianne Sterners intervju med Jan Åke Jonsson gjordes i samband med provkörningen av Saab 9-3X. Läs hela intervjun och provkörningen i Vi Bilägare #4.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
På vårt executive search bolag ska vi skriva ett avtal om leverans av SAAB som förmåns och tjänstebil. Vi har plockat bort det bolag som numera kallar sig störst i "världen" men som enligt andra i vår bransch som har dem för "skokartonger" eftersom de dels är oerhört fula, främst den "nya" Avensisen. Men också för att de har en så oerhört dålig sittkomfort jämfört med tex SAAB, Volvo och Audi samt BMW. Ett flertal VW har vi också haft och deras stolar är nästan lika dåliga som Toyotas.
Skönt att höra att det fortfarande finns bolag som dels stöttar den svenska industrin, de flesta företag i Sverige är ju trots allt vanligtvis beroende av ett eller flera andra Svenska företag.
Känns som att det inte är så genomtänkt att å ena sidan vilja tjäna pengar på att leverera tjänster till ett Svenskt bolag å andra sidan köpa utländska produkter till sitt egna, eller?
Tänk om inköpare på Svenska företag kunde vara så pass lojala mot Sverige och Svenskarna att de började se sig om efter Svensktillverkade alternativ till tyska / japanska.
Kvalitetsmässigt är det ingen skillnad, säkerhetsmässigt är det STOR STOR skillnad i många fall ( se Folksams utvärdering av olyckor som skett i verkligheten ).
Nog för att 9-5 án är en gammal modell, men komforten är i toppklass så även säkerheten, sen är det ju bara en bonus att en bilmodell oftast bara bilr bättre och bättre ju fler år den tillverkats.
SKÄRPNING NU!!!!
Mycket som skrivs kommer att handla om för eller emot olika märken, jag skall därför inte komentera eller jämföra, jag vill bara utrycka uppskattning för Jan Åke j. och andra involverade, själv kör jag Saab och kommer att så göra så länge det överhuvud taget är möjligt. Kanske han vet något som inte vi vet, jag håller tummarna.
Fredrik och Kjell:
Du verkar vara en sann och äkta man som inte bara tänker på ditt e´get bästa utan även på hela landets väl och ve till skillnad från många andra "idioter" som kallar sig seriösa skribenter. Må det gå väl för Dig och inte minst Kjell som också är en solidarisk man.
Egentligen är det ju onödigt av mig att kommentera, jag har åkt Saab i många år.
Men det är roligt att läsa lite positiva åsikter i motsats till alla domedagsprofeter som vill se Saabs undergång.
Som man hade som slogan för många år sedan: "Saabkänslan-en del har den!".
Läste i bladet att SAAB skall betala 10000,00(tiotusen kronor) i timmen för en jurist för hjälp till företaget. Tur att inte Mona fick bestämma. Då hade dom 5 miljaderna redan varit slut. Tack alliansen för ni höll igen
Läste i en Tysk tidning, att samtliga Opelhandlare i hela Europa skulle köpa loss GM Europe, från GM USA. Ingenting nämndes om Saab, men Saabhandlarna säljer ju Opel, så de är ju Opelhandlare även de.
Sedan har GM lovat att Saab får behålla drivlinorna även med nya ägare.
Är GM villiga att skänka bort tekniken till Kina? Är Opel beredd att släppa nya 9-5 an, som Opel varit med och utvecklat? Opel lär ju lagt ner ca 80% av utvecklingskostnaderna inom powertrain.
Är det ett europeiskt samarbete på gång där även Saab ingår, trots att det inte går att utläsa av pressmeddelanden i vare sig Tysklad eller England?
Om det nu är så att GM europa inte vill ha med Saab, tror jag inte GM Europa släpper tekniken heller.
Visserligen behåller ju Fiat sina motorer från GM tiden, men de är förhindrade att ta del av den vidareutveckling som GM motorerna och växellådorna fått, efter det att GM gjorde sig av med Fiat.
Som jag ser det är det här ett stort problem för de nya ägarna om man inte får vara med i den europeska unionen.
Jag hoppas att Saab får vara med, annars är det lika bra att lägga ner märket.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.