Nästa artikel
Saab står stilla till torsdag
Nyheter

Saab står stilla till torsdag

Publicerad 11 april 2011 (uppdaterad 12 april 2011)
Inga bilar har skruvats ihop på Saab sedan tisdag den 5 april. Bandet kommer inte att rulla igång förrän tidigast på torsdag.

På måndagen var personalen återigen på plats i Saabfabriken, utan att bygga bilar. Bristen på komponenter har slagit ut tillverkningen.

– Det blir ingen produktion under tisdagen och onsdagen heller. Men då får personalen stanna hemma, säger Eric Geers, informationsdirektör på Saab, till TT.

Vad som händer därefter är oklart.

Sälj och hyr
Moderbolaget Spyker Cars meddelar samtidigt att man vill sälja vissa av Saabs fastigheter för att sedan hyra lokalerna i fråga. På så vis skulle Saab få in kapital som kan användas för att betala de underleverantörer som strypt leveranserna till Trollhättan.

Enligt underleverantörernas branschorganisationen Fordonskomponentgruppen uppgår kostnaden för de obetalda räkningarna till över 100 miljoner kronor.

Vissa medieuppgifter gör också gällande att den ryske affärsmannen Vladimir Antonov fått grönt ljus från Riksgälden om att gå in som ny delägare i Saab. Företrädare för Riksgälden säger dock till Sveriges Radio P4 Väst att inga beslut har fattats.

Diskutera: Vad tycker du om Saabs situation?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-04-11 15:34
Roy J

Det liknar Lyxfällan lite för mycket. Leta efter saker att sälja av, hitta kapital än här än där.
När (om) de kommer över tröskeln och får i gång produktionen på allvar, har då marken (marknaden) rämnat på andra sidan tröskeln eller kommer de att hålla sig kvar på ytan?

#2 • Uppdaterat: 2011-04-11 16:33
Storknut (ej verifierad)

Nä Shogun du kommer aldrig någonsin våga köpa ngt annat än en riskokare avsett läge å det är väl lika bra det...

http://www.youtube.com/watch?v=njo5zBeFtr0

#3 • Uppdaterat: 2011-04-11 17:22
Oomkullrunkelig

Men det är ju hopplöst. Saab är en alldeles för liten tillverkare för att klara sig på egen hand. Liket luktar redan.

#4 • Uppdaterat: 2011-04-11 18:53
BST

Ja det är nog så att det inte går att leva på de små intäkter så låg försäljning genererar. Har inte gått ens när man sålde över 100 000 bilar. I och för sig, ofantligt lite som biltillverkare, men mycket för Saab.
Nej det blir att fortsätta som man alltid gjort. "Jaga sponsorer" men till vilken nytta?

#5 • Uppdaterat: 2011-04-11 19:20
StefanH STHLM

SaabsUnited har haft en person vid grindarna idag som har registrerat att leveranser av delar har gjorts och att färdiga 9-5or för bl a USA har lämnat fabriken.
Ta tidningsartiklarna med en nypa salt.
Om ni själva någon gång har blivit intervjuade och sedan sett den färdiga artikeln så vet ni att slutresultatet ofta inte stämmer med det ni sagt.
:-)

#6 • Uppdaterat: 2011-04-11 19:29
Henr1k

--> BST när Saab under GM sålde 93.000 bilar (2008) gjorde man 4,3 miljarder förlust, när Saab under Spyker sålde 31.000 bilar (2010) gjorde man 1,9 miljarder förlust. Nästa gång man når 100.000 sålda bilar så tror jag siffrorna kommer se annorlunda ut.

#7 • Uppdaterat: 2011-04-12 08:45
LC4ever

Troligtvis finns det lite teknik, fastigheter mm som kan vara av intresse vid en slakt av företaget, för varför skulle annars Antonov vara intresserad.
Tror inte SAAB överlever året ut.
Satsa resurser på Volvo i stället, de har ju vänt skutan och tillverkar attraktiva och bra bilar.

#8 • Uppdaterat: 2011-04-12 10:50
nuppe

Men Antonov måste väl godkännas av EIB också?

Sedan begriper jag mig inte på alla dessa som vill Saabs undergång och anser att det är skitbilar.
Hur kan ni störas av Saab, ni kommer ju aldrig att köpa någon?

Det finns mängder av bilmärken och modeller som jag aldrig skulle reflektera på att köpa, men inte sjutton slösar jag tid på att skriva om dessa!

#9 • Uppdaterat: 2011-04-12 11:18
Gunnar 44

Nuppe har alldeles rätt. Inte heller jag vill Saabs undergång. Har genom årens lopp bytt mellan Saab och Opel. Kört Saab, Opel o Volvo i arbetet. Inget av märkena har varit felfria. Saab har varit dyrast reparationsmässigt, men de senaste årsmodellerna har varit bättre. Särskilt de årsmodeller som har drivlina gemensamt med bl.a. Opel. Återstår att se hur det går med Saabs underleverantörer. Saab har ju fått byta i en del fall på elektroniksidan, efter vissa likviditetsproblem. Hur blir det då med kvalitetskontrollen? Särskilt när ägaransvaret från tillverkarens sida bollas mellan olika ägarprofiler, typ Antonov, Spyker med flera.

#a • Uppdaterat: 2011-04-12 12:05
Peter i Sydney

Frågan är väl om Saabs produktion någonsin kommer i gång igen. Man har helt uppenbarligen inga pengar i kassan och att sälja fastigheter är ingenting som man kan göra över natten. Det är nog ingen som vill se Saabs undergång men man måste nog vara lite realistisk och jag förstår inte hur Saab skall komma tillbaka från det här bottennappet. Om Saab bygger bra eller dåliga bilar har inte längre någon betydelse enligt min mening.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.