Nästa artikel
Saab: "Orderingången har sjunkit med runt 50%"
Nyheter

Saab: "Orderingången har sjunkit med runt 50%"

Publicerad 3 mars 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Saab är fortsatt skakat. Och nu försvinner kunderna. Det medger Saabchefen Jan Åke Jonsson.
- Orderingången de senaste veckorna har sjunkit med runt 50 procent, säger Saabchefen Jan Åke Jonsson till TT.

Få har missat turbulensen kring Saab den senaste tiden. Nu kommer nästa bakslag - då företaget förlorat omkring 50 procent av orderingången. Förklaringen till tappet är enkel:

- Tillbakagången är främst beroende på oro, säger Jan Åke Jonsson, när han träffar TT på bilsalongen i Genève på tisdagen.

"Förlängning, konkurs eller lösning"
I dagsläget arbetar Saab för att finna en lösning som gör att företaget överlever. För att företaget ska lyckas med detta krävs det att staten går med på att ge lånegarantier för lån i Europeiska investeringsbanken.

Men för att det staten ska skjuta till pengar ska det, enligt TT, krävas en tydlig ägarbild. Och klockan tickar vidare.

- Den 20 maj är rekonstruktionen i dagens ansökan slut. Antingen måste vi ansöka om förlängning, ha en lösning eller fila för konkurs, säger Jan Åke Jonsson.

Återstår att se om Saab lyckas med arbetet - och på så vis säkrar överlevnad.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2009-03-08 16:11
Leif (ej verifierad)

För att minska förlusterna och hålla produktion och orderingång uppe så borde Saab nu överväga att göra en kraftig prisjustering neråt! Folk är priskänsliga, inte minst i dessa tider.
En 9-5 är inte värd 250,000-300,000 idag. Det är för högt pris. Konsumenterna visar det tydligt. Sänk!
En ny 9-5 för 200,000 kr! Då börjar det likna nåt.
Här gäller det att överleva.
Priserna kan man sen höja på nya modeller eller om när det blir bättre tider.
Saab är otroligt passiva!

#c • Uppdaterat: 2009-03-08 16:58
pg (ej verifierad)

Det var inte riktigt så jag menade Saabnisse!
Vad jag medande var att man skulle sätta Opelemblemet på den nya 9-5 an utomlands. Inte att man skulle sätta Saabemblem på Opel.
Detta eftersom märket Saab inte ännu nått upp till målet om fler sålda bilar. Saab klarar sig inte enbart av marknaden Sverige.
Kanske iden verkar tokig, men vill vi i Sverige fortsätta tillverka bilar, får vi nog rätta oss efter de stora koncernerna. Och nog vore det väl bättre att tillverka Opel eller VW i Sverige, än att inte tillverka några bilar alls.

#d • Uppdaterat: 2009-03-08 16:59
Saabnisse (ej verifierad)

Leif
Har du kollat vad du skulle betala för en ny 9-5 idag?
Det gäller alltid, oavsett vad man ska köpa, att skilja på vad saker kostar och vad man får betala!
Det finns inga fasta priser, allt är förhandlingsbart.
Det spelar ingen roll vad du än ska köpa, man bör alltid förhandla om priset så att båda parter blir nöjda.

#e • Uppdaterat: 2009-03-08 19:20
Leif (ej verifierad)

Nisse, jo visst men det gäller ju att gå ut med kampanj, inte att ge bara de som är bra på att förhandla bra priser. Dessutom menar jag en mer kraftigt sänkning så att listpriset synbart går ner ordentligt!
200,000 för en 9-5 med 2,0 liters bensinturbo och lite basutrustning tror jag skulle bli en storsäljare innan den fasas ut i höst. Här gäller det ju att rädda företaget och firman. Drastiska åtgärder för att vinna marknad!

#f • Uppdaterat: 2009-03-08 21:49
Saabnisse (ej verifierad)

Nej PG, att sätta Opelmärket på nya 9-5an är ingen bra ide.
Ska det här gänget klara sig måste de delas upp i olika klasser liksom VW gjort.
Opel åt massan, Vauxhall åt engelsmännen och Saab åt de som vill sticka ut (får de som de vill kanske de kan bli premium).
Och naturligtvis har du rätt i att det är bättre att tillverka Opel i Sverige än ingenting alls, men det är naturligtvis inte alls aktuellt.
Det är ju avsevärt billigare att tillverka Opel i Polen.
I Trollhättan tillverkar man andra bilar och måste fortsätta med det.
Ska man kunna vara kvar på marknaden måste man tillverka bilar till de som vill ha något extra.
Saab har aldrig och kommer aldrig att tillverka dussinbilar, till det är man alldeles för liten.
Leif
Naturligtvis har du rätt i att man borde gå ut med rejält sänkta listpriser, men som en bekant till mig sa "de som handlar efter listpriser och inte prutar, hjälper oss som vet att det inte finns några fasta priser".

#g • Uppdaterat: 2009-03-09 17:55
pg (ej verifierad)

Det är en svår marknad Saab ger sig in på. Självförtroendet är det i alla fall inget fel på. Det är bara det att Saab aldrig varit bättre maskinellt kvalitetsmässigt än Vare sig Volvo eller Opel.
Att Saab är svårsålda utomlands är ett faktum. När GM USA bestämde att Opels Omega skulle utgå och ersättas av nya 9-5 och 9-5 kombi, blev ju detta en total flopp. Köparna vände inte bara Saab ryggen utan hittade andra än GM s fabrikat istället.
Katsstrofen för Saab i Tyskland skedde för ca 8 år sedan då Saab inte ville ha sina bilar i Opels hallar längre. (Man tyckte att marknadsföringen var för dålig). Saab flyttade ut i egna hallar och bubliken svek. Detta är ett faktum som kanske kommer att ha betydelse, när en ev. ny ägare ska ge bud på företaget.

#h • Uppdaterat: 2009-03-09 21:13
Saabnisse (ej verifierad)

GM har ju tagit många tokiga beslut och resultatet ser vi ju nu.
Men att låta 9-5 ersätta Omega var egentligen inte så dum ide, Omegan var ju en flopp från början, men man byggde ju aldrig upp någon seriös säljoffensiv för Saab.
Men detta är ju historia.
Ska Opel och Saab överleva nu måste de profilera sig och då duger det inte med en grip istället för en blixt.
Det måste skilja betydligt mer.
Ska Saab kunna ta mer betalt för sina bilar än Opel så måste köparna också veta att de får mer för pengarna.
Jag tror de har en chans att klara det men då måste de stå under ett europeiskt styre helt befriat från amerikanska influenser.

#i • Uppdaterat: 2009-03-11 23:14
pg (ej verifierad)

Omegan vara aldrig en flopp ute i Europa,men trenden mot mindre bilar tog kanske ut sin rätt.
Omegan var ju den första riktigt bra bilen som Opel byggde. Synd bara att rosten tog ut sin rätt.
De senaste modellerna var dock bättre i det avseendet.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.