Saab Automobile och tyska BMW inleder nu ett samarbete som omfattar leveranser av bensinmotorer.
På onsdagen skrevs ett avtal mellan parterna i Trollhättan och på plats fanns Saab-chefen Jan Åke Jonsson, Saabs styrelseordförande Victor Muller och BMW:s försäljnings- och marknadsdirektör Ian Robertson.
– Det är med stor glädje vi bekräftar det här spännande samarbetet, säger Jan Åke Jonsson.
Anpassas efter Saabs specifikationer
Från 2012 kommer BMW att leverera nya turboladdade 1,6-liters bensinmotorer till Saab. Dessa kommer att vara fyrcylindriga och ska anpassas efter Saab behov.
Motorerna ska användas i nästa generation bilar från Saab, vilket i praktiken innebär nästa Saab 9-3 men möjligen även Saab 9-5. Förutom att motorerna får en stopp/start-funktion avslöjas inga ytterligare detaljer. Båda tillverkarna är tysta om volymer och finansiella detaljer.
– BMW:s motorer och deras bränslesnåla teknik betraktas allmänt som riktmärken inom premiumsegmentet. Vi ser fram emot att använda tekniken i nästa generations bilar på Saabs eget sätt, säger Jan Åke Jonsson.
Victor Muller menar att avtalet är ett viktigt steg för Saab på vägen mot att bli en självständig och lönsam tillverkare.
– I linje med vår strategi fortsätter vi att dra fördelar av vår egen tekniska expertis samtidigt som vi samarbetar med de absolut bästa, säger han.
Ingen plattform
Tidigare har det spekulerats om att BMW skulle leverera en plattform för en ny mindre modell från Saab samt dieselmotorer till nya suv-modellen Saab 9-4X. Det är inget som ingår i avtalet som nu presenteras.
Däremot öppnar Victor Muller för ett utökat samarbete med BMW.
– Båda parterna är öppna för att i framtiden utforska ytterligare möjligheter som en del av detta samarbete, säger Victor Muller.
BMW å sin sida presenterar avtalet som att bolaget fått en stororder från Saab.
– Vi fortsätter att öka vår försäljning av drivsystem och dagens avtal marker ytterligare en milstolpe längs denna väg, säger Ian Robertson.
Diskutera: Vad tycker du om samarbetet mellan Saab och BMW?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Underbart! Äntligen kommer det SAABar som har kvalité.
Varför inte köpa allt och bara byta ut märket till SAAB ? Då slipper de kasta ut pengar på utveckling och produktion.
BMW gör säkert bra motorer rent tekniskt. Frågan är egentligen hur SAAB:s rykte kommer påverkas av detta. SAAB har ju alltid profilerat sig som ett "sympatiskt" företag, med goda intentioner. BMW däremot profilerar sig ett mer aggresivt "bad ass" företag. Kommer SAAB:s kundkrets att acceptera att det sitter BMW-motorer i bilarna framöver? Det är ett högt spel SAAB spelar, men friskt vågat hälften vunnet. Hoppas det blir ett lyckat samarbete.
Smaken är olika som tur är. För Saab vill säga. Teknikmässigt är Saab omsprungna av alla.
BMW undertecknade i februari ett nytt samarbetsavtal med franska Peugeot Citroën PSA om mindre bensinmotorer. Saab kommer också in på ett hörn och gör motorprojektet mer lönsamt.
jarl s och hun ter, blir ni aldrig trötta på att aldrig bli tagna på allvar?
Ni skriver ju bara skitsnack som vanligt..
SAABMW.
Jag måste säga det: Äntligen verkar Saab bli något annat än en förklädd Opel, vilket alla Saabar är idag. Inget ont om Opel, har väldigt bra erfarenheter av Opels bränslesnåla och driftsäkra drivlinor.
Att Saab tar detta steg är helt naturligt, eftersom man från Saabs sida i det längsta velat undvika att förknippa sig med Opel.
Dessutom kan det vara som jag tidigare förutspått. Nämligen det faktum, den nya 1,6 litersmotorn, vilken Saabs tekniker hjälpt Opel med i turboutförande, skulle presenteras i 9-5 an och senare i 9-3.
Eftersom GM powertrain nu ägs av Opel, förutsåg jag att det skulle kunna bli vissa problem att få loss motorn från powertrain till ett rimligt pris,om det gick överhuvudtaget.
Saab kanske är nödd och tvugna att samarbeta med BMW, för att få en mindre turboladdad motor, men allt arbete som Saabs tekniker gjort inom GM powertrain då, är inte det värt någonting? Jo, givetvis, men faktum kan vara det jag tidigare anfört. Saab är kanske illa tvugna att samarbeta med andra bilfabrikanter. Inget ont idet för idag "lånar" alla fabrikat teknik friskt mellan sig. Det gäller för saab att hitta pålitliga leverantörer av produkter till bilarna.
Bra av SAAB:s utvecklare att ta detta sunda beslut! Man ska inte hålla på med att "uppfinna hjulet på nytt" när det går att köpa färdiga och bra komponenter. Varför inte motorer när alla redan köper däck, fälgar, stötdämpare, fjädrar, karosspaneler från underleverantörer?
Detta är en liknande utveckling som den i USA på 50- och 60-talet där bilfabriker samlades i koncerner såsom GM m fl och fick samsas om samma komponentslag. Med större produktionsvolymer kan kvaliten höjas och kostnaden per enhet minskas.
Historien upprepar sig:
Förr i tiden köpte Saab motorer från engelska Triumph, och nu blir det motorer från Mini´s motorfabrik i Hams Hall.
Att köpa engelska motorer är således en del i gammalt klassiskt Saab-DNA.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.