Saab har i praktiken varit borta sedan konkursen 2011, men det ska inte vara för evigt. Nevs har köpt upp konkursboet och planerar att fortsätta med biltillverkning under Saabs varumärke. Planen är att man ska ha en eldriven version av Saab 9-3 klar 2014, en modell som ska byggas på Phoenix-plattformen i fabriken i Trollhättan.
Nu har dock Nevs tänkt om och tittar på möjligheten att släppa en modell redan nästa år. Det rör sig i så fall om en vanlig bensindriven version av Saab 9-3. Om det hela blir av eller inte beror till stor del på hur diskussionerna med Saabs gamla underleverantörer går.
Finansiera eldriven 9-3
Planerna på att släppa en modell redan nästa år grundar sig i marknadsföring. Tanken är att en modell som står klar för försäljning 2013 ska leda till att kunderna påminns om Saabs existens, samtidigt som den ska dra in pengar för att hjälpa till med finansieringen och marknadsföringen av den kommande elbilen.
Alla bilar som byggs på Saabs teknologi kommer att gå under Saabs flagga. Dock kommer Nevs att ta fram en helt ny logotyp eftersom man inte har fått tillåtelse att använda sig av den klassiska gripen.
Diskutera: Hur ser du på en eventuell Saab 9-3 nästa år?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Synd att de inte får använda den klassiska gripen, den är så förknippad med Saab. De kanske går tillbaka till gamla flyplansloggan, den som designades 1965?
Jag har aldrig ägt en SAAB men väl 14 andra bilmärken. Men det vore väl toppen om SAAB kom tillbaka, den var absolut lika bra som andra bilar.
Hackenbush, flygplansloggan är äldre än 1965 om du menar den som satt i rattnavet på 93:an.
Blårök, den loggan som designades 1965 var en stiliserad uppdatering av den loggan som härstammar från 1937 det är sant, men loggan från 1965 var alltså nydesignad eller uppdaterad och inte helt samma som den från 1937
Var det inte så att SAAB gick back ett antal tusenlappar för varje bil man sålde. Nu ska Nevs släppa 9-3:a för att dra in pengar. Jag förstår inte hur det ska gå till, men jag hoppas att det lyckas.
Hur nevs har det med ekonomin vet vi inte nu, det är inte samma som tidigare. Kineserna är kanske mycket bättre på ekonomi än vi är i Sverige.
Gammal beprövad teknologi kanske är bättre än de nya bilarna med sin ömtåliga elektronik.
Hur sjutton ska det här gå till?
Bensinmotorer? Vem levererar dessa?
Har man verkligen fått klart med GM?
Om inte är det omöjligt, det går inte att hitta en ny motor och anpassa den på den här korta tiden.
Eller bygger man hela bilen av reservdelar från Saab Parts?
Sedan är det lite konstigt att den här artikeln kommer upp på nytt, det är ju bara ett par veckor sedan samma sak behandlades här.
Att få tag på passande bensinmotorer är nog inte så svårt! Det är bara att fråga Fiat som ju sålde dieselmotorerna till Saab.
Har funderat över Nevs. Det verkar ju helstolligt vid första ögonkastet, men kan ändå vara vettigt ur ägarnas synvinkel. Man får se Nevs som ett utvecklingsföretag för elbilar inriktat på kinesiska marknaden. Man kommer över en EV-lösning och skalbar plattform, som som är högst aptitlig för vilken kinesisk tillverkare som helst. Nu vill man tydligen hålla liv i Saabmärket också med en övergångsmodell. Saabmärket ger ju litet legitimitet och strålglans åt projektet. När tekniken är klar kan den säljas eller utlicensierats. Bilar med Saabemblem kan finnas som ett skyltfönster för plattformen att tillverkas i några tusen exemplar årligen. Man kan ju hoppas på litet mer karismatiska modeller så småningom. Med ny plattform har väl GM inte så mycket att säga till om och något hot mot GM utgör Nevs knappast.
Får dom det att funka är det jättebra, men osvuret är bäst.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.