Nästa artikel
Saab Automobile begärs i konkurs
Nyheter

Saab Automobile begärs i konkurs

Publicerad 19 december 2011 (uppdaterad 8 maj 2014)
Victor Muller begär Saab i konkurs. På måndagsmorgonen lämnades konkursansökan in vid Vänersborgs tingsrätt.

Vid 09:30 på måndagen lämnade Victor Muller in ansökan till tingsrätten. Kort därefter bekräftades begäran i ett pressmeddelande.

General Motors beslut att neka kinesiska Youngman att investera i Saab tvingar den svenska biltillverkaren i konkurs, skriver ägarbolaget Swedish Automobile.

Enligt pressmeddelandet har GM:s nej fått Youngman att backa från tidigare löften om pengar till Saab, finansiering som skulle möjliggöra fortsatt rekonstruktion.

Vänersborgs tingsrätt väntas ta beslut om ansökan under måndagen.

"Tingsrätten avser att pröva ansökan och utse förvaltare skyndsamt. Dagens sammanträde i fråga om rekonstruktionens upphörande m.m. i Vänersborgs kommunhus ställs in", skriver rätten på sin webbplats.

Lön till personalen
För de anställda innebär beskedet att den statliga lönegarantin börjar gälla. Därmed kan den försenade novemberlönen och den kommande decemberlönen betalas ut.

Victor Muller har aviserat att en presskonferens kommer att arrangeras efter att tingsrätten meddelat sitt beslut. Exakt tidpunkt är ännu oklar.

Diskutera: Innebär det här slutet för Saab?

Saabs pressmeddelande i sin helhet:

Saab Automobile Files for Bankruptcy

Zeewolde, The Netherlands, 19 December 2011 – Swedish Automobile N.V. (Swan) announces that Saab Automobile AB (Saab Automobile), Saab Automobile Tools AB and Saab Powertrain AB filed for bankruptcy with the District Court in Vänersborg, Sweden this morning.

After having received the recent position of GM on the contemplated transaction with Saab Automobile, Youngman informed Saab Automobile that the funding to continue and complete the reorganization of Saab Automobile could not be concluded. The Board of Saab Automobile subsequently decided that the company without further funding will be insolvent and that filing bankruptcy is in the best interests of its creditors. It is expected that the Court will approve of the filing and appoint receivers for Saab Automobile very shortly.  

Swan does not expect to realize any value from its shares in Saab Automobile and will write off its interest in Saab Automobile completely.

Källa: Swedish Automobile

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-12-19 09:39
Jultomten

Detta var väntat. GM har sagt nej till varenda försök att få en rekonstruktion eller försäljning till stånd. Jag tror att GM inte hade för avsikt att se Saab på fötter igen.

#2 • Uppdaterat: 2011-12-19 09:43
Thommys

Tack och adjö Saab!

#3 • Uppdaterat: 2011-12-19 09:44
Rustan Werling

Riktigt tråkiga nyheter :(

#4 • Uppdaterat: 2011-12-19 09:54
saabnisse

Märkligt.
Jag trodde aldrig att kineserna ville förlora så mycket pengar
(600mille!)
Men de kanske redan snott åt sig de delar de var ute efter (Phoenix?).
Nu blir det huggsexa om resterna.

#5 • Uppdaterat: 2011-12-19 09:55
Gunnar 44

Om GM inte ville ha kvar Saab på grund av dålig lönsamhet är väl inte underligt.
Det som är beklagligt är Saabs ledning, vilken inte tillät GM att bygga Opels kombibilar vid anläggningen i Trollhättan. Man ville inte kännas vid att man samarbetade med Opel. GM s planerade att sammanföra Saab/Opel/Vauxhall inte bara genom det utvecklingsarbete som de gemensamt hade genom GM powertrain, utan även helt organisationsmässigt. Saab har nog bitit sig själv i svansen i sitt agerande. En säljarkår som har tillåtits att nedvärdera vissa märken inom GM s koncern, favorisera det egna landets bilmärke, (obs inte bara i Sverige) har inte gjort saken bättre.

#6 • Uppdaterat: 2011-12-19 10:19
saabnisse

Gunnar, jag förstår Saabsäljarna mycket bra.
För många med erfarenhet av tidigare Oplar har det varit som något katten släpat in.
Jag var verkligt besviken på Astra i slutet på 1990-talet.
Det är ju först en bit in på 2000-talet som Opel är bra och konkurrenskraftiga.
Men förra gen.av 9-5 och även senaste 9-3 har ju fått lida av vissa problem från Opel (bakaxeln) som nu blivit modifierade som väl är.

#7 • Uppdaterat: 2011-12-19 10:26
Jultomten

saabnisse, du får ändra namn till konkursnisse nu :-)

#8 • Uppdaterat: 2011-12-19 10:34
Haraldsnart40

Det märkliga i den här historien är SAABs/Muellers inställning. GM har sagt sedan dag ett att de inte tänkte ge bort (nagon miljard eller tva som försäljningspris är som att ge bort det för GM, det är en dagsomsättning) sitt kunnande gratis till en konkurrent i Kina, som kommer använda det till att konkurrera med GM pa deras framtida viktigaste marknad. Och ända är det exakt det som Mueller försöker med, gang pa gang. Obegripligt.
Det som SAAB hade behövt var en köpare med egna resurser, som kunde masstillverkning, inköp, logistik mm. IStället blev det motsatsen, nagon som försökte komma överbolaget för att sälja det vidare.

#9 • Uppdaterat: 2011-12-19 10:35
Simon no1

Synd om arbetarna, fast nu får de åtminstonde lön, däremot är det inget förvånande, detta sa jag för längesen fast då blev man påhoppad, vem som helst skulle kunnat räkna ut att det skulle sluta så här tyvärr...!

Mytomaner och lycksökare ska inte sköta företag.....

#a • Uppdaterat: 2011-12-19 11:27
Gunnar 44

Men Saabnisse, inte kan du väl skylla bakvagnsproblemen som Saab haft på Opel. Opel har inte haft samma problem med sina bakvagnar. Har det varit problem har det gått att spåra till komponentleverantörerna, inte till själva konstruktionen. Lägg marke till att det var Opels ingenjörer som hade ansvaret för att utveckla den bakvagn som Saab beställt. Det visade sig att man fick ändra på en hel del punkter, och till slut blev det ju så att Saabs bakvagn alltmer kom att likna Opels. Saab hade huvudansvaret för utveckling av turbomotorer inget annat.
Men det är rätt att Saabs senare modeller av främst 93 blivit bättre med åren.
Kanske är det Opels förtjänst?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.