Året var 1998 när Saab 900 uppdaterades och i samma veva bytte namn till 9-3. Fyra år senare kom andra generationen och den tillverkades fram till Saabs konkurs 2011. Nästa sommar kan modellen återuppstå. Elbilsföretaget Nevs, som köpte Saabs konkursbo tidigare i år, undersöker om 9-3 kan tillverkas på nytt.
– Vi vill nu utvärdera möjligheten att tidigarelägga en produktionsstart av 9-3-modellen och då med konventionell drivlina till sommaren 2013, säger Mikael Östlund, presschef vid Nevs, till Sveriges Radio P4 Väst.
Enligt Nevs finns intresse och efterfrågan för den tio år gamla modellen. Därför har företaget den här veckan kontaktat drygt 500 underleverantörer, både i Sverige och utomlands, angående produktion av bilens komponenter.
Nevs har rättigheterna för att tillverka 9-3, men Saabs tidigare ägare General Motors äger rätten till motorer och växellådor. Med start 2014 planerar Nevs att tillverka en elbil – som också den är baserad på Saab 9-3.
Diskutera: Vad tycker du om Nevs planer?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ja, det är ju ingen dålig bil, är fortfarande konkurrenskraftig i klassen. Beroende på vad de stoppar under huven förstås och vad priset blir.
Jag hoppas att detta blir av, inte minst för att skapa jobb.
Rätt otroligt att vilja starta produktionen av en bilmodell som ingen ville köpa ens när det begav sig. Men visst, tanken är väl att man skall ha fått igång det hela och lägga grunden för efterfrågan för de kommande elbilarna, men ändå. Vem vill köpa en elva år gammal bil som redan har varit nedlagd? Och hur mycket kommer det att kosta att starta upp tillverkningen igen? Några miljarder, eller vad? Jag låter negativ, men man får ju ändå hoppas att de får fart på hjulen.
Jag tycker att ViB är lite sena ibland med nyheter.
Det här har vi debatterat sedan snart ett dygn dels på artikeln om"Saab under luppen...." och på forumet under "NEVS".
Frågan är om intresset hos folk är av nostalgiska skäl ungefär som när nya 9-5 skulle byggas... om alla som påstod sig vilja köpa den bilen också gjort det hade nog SAAB klarat sig. Det är en sak att vilja att de bygger bilen, men en annan att verkligen köpa en. Jag vill tex att Koeniggsegg ska fortsätta bygga bilar men jag kommer ju aldrig att köpa en.
Det finns många frågor inte minst de ekonomiska samt bilens chanser att kunna säljas när det inte fungerade förrut.
Ingen har ju sagt att bilen kommer att lanseras i Europa men oavsett så vill det till att tillverkningskostnaden blir betydligt lägre än tidigare samt att det visar sig även på försäljningspriset.
Vem som skall sälja bilen är också en annan fråga...
Om NEVS kan tillverka en basic-version till ett lågt pris, borde det gå att sälja även den till åren komna 9-3. Vem som tillverkar drivlinan är nog inte avgörande om kvaliteten är bra. Hellre då att den finns i någon annan bil som säljs i nordeuropa med tanke på reservdelshållningen.
Jag vet inte om jag skulle köpa en 9-3 men jag tycker ändå att detta är en god nyhet.
Låter som någon lider av nostalgi, som privatperson skulle jag aldrig tänka mig att göra ett sådant osäkert köp när det gäller andrshandsvärde m.m.
Bilen var inte ens någon storsäljare globalt sett när den var ny.
meg bekjen moneres den allered i kina med da som 9-3 cab jeg bor
6 mnd or år i kina og i nærhet av et monteringdanlegg der de fleste
merker monteres.
har er jevlig dårlig foto av en 9-3 cab som kommer ut med våt lack
tatt imai 2011
De flesta biltillverkare har cykler på 5-8 år på sina modeller.
Om det ska tillverkas SAAB-bilar så måste det till en helt ny modell.
Det går inte att komma med gammal skåpmat, när konkurrenterna spottar ut nytt eller uppdaterat hela tiden.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.