
Tesla har fått en hel del kritik genom åren för Autopilotsystemet. Många har misstolkat det för att göra bilen helt självkörande, vilket inte är fallet i dag, och så sent som i förra veckan drogs Tesla inför rätta i Tyskland för falsk marknadsföring av Autopilot.
Ford gör nu klart att märkets kommande system som kan ta över vissa moment i körningen under vissa förhållanden kommer vara enklare att använda och mer intuitivt än Teslas motsvarighet.
Fords system som kallas Active Drive Assist ska lanseras som tillval till vissa modeller, bland andra nya elsuven Mustang Mach-E, under tredje kvartalet 2021.
Måste ha ögonen på vägen
Systemet använder sig av en kamera som är monterad i ratten och är riktad mot föraren för att hålla koll på om han eller hon har ögonen på vägen. I så fall kan systemet användas på totalt 16 000 mil motorväg med separerade filer i USA och Kanada.
Förmodligen kommer systemet även fungera på europeiska motorvägar, men kanske inte direkt vid lanseringen.
Hos Tesla kan systemet aktiveras även om föraren inte aktivt tittar på vägen, och även om vägen egentligen inte är bra nog för att Autopilotsystemet ska kunna användas. Tesla varnar dock föraren för att använda systemet på vägar det inte är tänkt för, och för att föraren måste vara uppmärksam.
Ford har tagit fram särskilda ikoner och varningar för att tala om för föraren när systemet är aktiverat och inte. Blå lampor ovanför ratten innebär att systemet är igång.
Systemet ska kunna köpas direkt vid bilköpet eller läggas till senare med hjälp av en trådlös uppdatering.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Varför måste en kamera riktas mot föraren? Kan Ford leva upp till självkörande bil?
Vad skall man med ett autopilotsystem om man måste ha ögonen på vägen hela tiden? Då kan man ju lika gärna köra själv.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.