Ford är i desperat behov av en elbil för att sänka koncernens utsläppssiffra och komma ikapp konkurrenterna. Först ut i den nya elbilsoffensiven blir Ford Mustang Mach-E och de första uppgifterna tydde på att den skulle kunna dyka upp i Sverige efter sommaren 2020.
Men så blir det inte. De första leveranserna av Ford Mustang Mach-E skjuts nu upp på flera marknader, bland annat i Europa.
Exakt vad det innebär för svenska köpare är än så länge oklart men norska köpare som förhandsbokat ett exemplar har nu fått veta att leveranserna skjuts upp till november 2020. Andra europeiska länder, som Frankrike, Nederländerna och Storbritannien, får vänta till tidigt 2021.
Anledningen ska enligt uppgift vara att coronapandemin kommit emellan och försenat utrullningen. Leveranserna av bilarna från fabriken i Mexiko tar längre tid än planerat. Amerikanska köpare ska dock inte påverkas av förseningen.
– Vi kommer ha fler detaljer att dela med oss av när det gäller tidplanen för våra kommande helt eldrivna modeller när vi återstartat våra fabriker. Och för att klargöra: den slutgiltiga tidplanen är ännu inte bestämd, säger Emma Bergg, talesperson på Ford, i ett uttalande.
Komplicerad logistik
Tillverkningen av Ford Mustang Mach-E är komplicerad, precis som hos de flesta andra märken. Vissa komponenter kommer från USA, andra tillverkas av underleverantörer nära fabriken som alltså ligger i Mexiko och battericellerna kommer från LG Chem i Polen.
Med största batteripaketet ska Ford Mustang Mach-E klara 60 mil på en laddning, men det finns en mängd olika versioner att välja på med mindre batteripaket samt bak- eller fyrhjulsdrift. På insidan finns en stor, stående infotainmentskärm och digitala instrument.
Bilen är en jättesatsning för Ford som halkat efter på elbilsfronten. Tidigare i maj berättade Ford att bilen snabbt ska kunna uppdateras via nätet utan att föraren märker något. I november var Vi Bilägare en av världens första tidningar att få åka med i den nya Mustangsuven.
– Visst är accelerationen kraftfull och bilen ligger platt som en flundra även vid häftig kurvtagning. Baksidan är att man för att åstadkomma detta varit tvungna att sätta fjädringen relativt hårt vilket gör bilen stötig på sämre vägar, sa vår utsände Tommy Wahlström.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Lysande. Hade dom byggt en vettigare bil så hade dom kunnat sätta fjädringen vettigare också utan att den välter. Ytterligare en anledning till att en Mustang-SUV är idioti.
SUV Pandemin fortsätter...
Mustang ska ha V8.
Helt rätt, Carl! En Mustang ska ha en rå V8!!;-))
Eldriven med högtalare under motorhuven? Då blir alla glada...eller?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.