Att ladda elbilen längs vägen är inte alltid lika enkelt som det borde vara. Det finns en mängd olika laddföretag att välja på och de flesta har en egen app eller ”tagg” som ska användas.
Elbilisterna har flera tjänster och sajter att välja på som samlar ihop elbilsladdare från en mängd aktörer, men det finns än så länge inget heltäckande system för att hantera betalningen av laddningen.
Nu har energi- och digitaliseringsminister Anders Ygeman (S) bjudit in bland andra branschorganisationen Bil Sweden, Trafikverket samt elföretagen Vattenfall och Eon till ett gemensamt möte i slutet av augusti för att försöka göra elbilsladdningen enklare, skriver Ny Teknik.
– Det här riskerar att bli ett accelererande problem i takt med att fler köper laddbara bilar. Även om huvuddelen av laddningen sker i hemmet är det viktigt att det är enkelt och praktiskt de gånger man behöver ladda längs vägen, säger han till tidningen.
Hans förhoppning är att det ska finnas ett eller flera enhetliga system för att betala för all snabbladdning i Sverige, och han hävdar att alla aktörer har något att vinna på att ta fram en enhetlig lösning.
Anders Ygeman säger att det på sikt skulle kunna bli aktuellt att staten tar en mer aktiv roll och tar till olika maktmedel eller lagstiftning för att lösa problemen.
– Det är klart att det kan. Men förstahandsvalet är att vi kommer överens, säger han till Ny Teknik.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
I standarden för CCS finns funktionen med automatisk autentisering. När det tas i bruk blir det som Tesla har fungerat i åratal. Man stoppar i sladden bara, tekniken håller reda på betalningen. Inga fönsterkuvert, ingen springa att stoppa kort i, inga knappar att trycka kod på, ingenstans att blippa en tagg eller kort emot.
På tiden att funktionen kickas igång då, vad har hindrat starten så här länge?
Risken är väl att det blir så "enhetligt" att konkurrensen sätts ur spel. Det finns ju en utvecklingspotential i att olika lösningar konkurrerar om att vara enklast, bäst och helst billigast.
Hur ska Ygeman ro hem detta? Sämre lämpad person för detta finns väl inte, ja kanske Ann Linde då.
Allt herr Ygeman verkar ta i blir sämre än fekalier från diverse djur. IT-skandalen hos Transportstyrelsen var ju han ytterst ansvarig för, så även för polisiära frågor, civilt försvar och krisberedskap (2014-2017), hur gick det med de frågorna?
Bästa vore om alla inbjudna parter tackar nej till mötet och åter tar ett möte med någon som faktiskt kan ro de hela i land, detta förslagsvis med någon annan politiker som inte härstammar som politisk broiler från S/Mp
Bra och konstruktivt Isoderlund!
Statlig inblandning riskerar att göra mer skada än nytta. Det som behöver komma på plats är en roaminghubb dit operatörerna kan ansluta sig och det går att starta en laddare med egentligen vilken tagg som helst.
Det bästa vore ju såklart plug-and-charge som Elbilisten beskriver om Tesla, förhoppningsvis är det inte allt för många år bort även för de breda massorna.
Elbilsägarna har mer att tänka på en elbilen, att ladda bilen är en djungel.
Trafikverket får nu nästan fem (5) kr per svensk och år för att fixa snabbladdare på s k ”vita sträckor”. Det är rimligt att kräva möjlighet att betala med vanligt bankkort på dessa. Det hindrar ju inte att man även kan välja att betala med SMS, tagg eller app. Eller så gör man som på vissa ställen för att locka kunder till butiker och serveringar runt laddplatsen, man bjuder på laddning. Ja, det blir en slant på kommunens elräkning, men många fler pengar kommer in via näringsliv och räddade jobb. Så har man gjort exempelvis i Orsa och Hofors. Även en del Lidlaffärer lockar kunder genom att bjuda på lite ström.
https://www.trafikverket.se/tjanster/ansok-om/ansok-om-bidrag/ansok-om-bidrag-till-snabbladdningsstationer-for-elfordon/
Det borde redan varit åtgärdat. Tesla överallt ELLER då fixa något som fungerar för alla. Likadant med parkering, borde vara easypark eller någon annan för hela Sverige.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.