Tyska Auto Bild har genomfört en rad med räckviddstester på elbilar i hög hastighet. Totalt testades 30 elbilar och testet har även publicerats på Motor.no.
Genomsnittshastigheten på motorvägen var 130 km/h. Bilarna testades inte samtidigt, men de färdades på samma typ av väg, i samma hastighet och i sommartemperaturer mellan 16 och 28 grader. Däremot framkom inte om kraftiga vindar eller nederbörd påverkade någon av provkörningarna.
Ju högre hastighet som bilarna körs i, desto större blir avvikelsen jämfört med WLTP-räckvidden. Ingen av elbilarna klarade 50 mil på motorvägen och i genomsnitt var räckviddstappet 32 procent.
Värt att ha med i baktanken när man tittar på de olika värdena som testet kommer fram till är att Auto Bild varken uppger utrustningsnivå, eller däckdimensioner på de testade bilarna. Därför får man ta datan med avvikelsen med en nypa salt.
De två faktorerna kan påverka räckvidden med tiotals kilometer. Därmed förskjuts avvikelseberäkningarna någon eller några procentenheter.
Lägst räckviddstapp hade Audi Q8 55 e-tron, som klarade av 43,3 mil, en räckviddminskning med 19 procent. Mercedes-Benz EQE 350 4MATIC klarade 38,2 mil, ett tapp på 22 procent, medan BYD Dolphin klarade av 32,2 mil, en skillnad med 25 procent.
Störst tapp hade Toyota bZ4X FWD som enbart klarade 27 mil, en avvikelse med 47 procent.
Uppdatering: Toyota Sverige uppger att Toyota bZ4X FWD i testet var en version med WLTP räckvidd på 442 km. Avvikelseberäkningen baseras på WLPT-standardräckvidden, medan avvikelsen för WLTP-räckvidden blir 39 procent.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (43)
- 2024-08-01 09:01 Energieffektiviteten är…
- 2024-07-31 23:13 Apex skrev: Mr Snoid…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.