Nästa artikel
Så många blev av med körkortet 2015
Nyheter

Så många blev av med körkortet 2015

Publicerad 14 januari 2016 (uppdaterad 25 januari 2016)
Transportstyrelsen har nu sammanfattat förra årets körkortsåterkallningar. Nästan 35 000 körkort drogs in under året.
Totalt återkallades 34 726 körkort under 2015, det är en ökning med 1,1 procent jämfört med året innan.

– Vi ser ingen nämnvärd skillnad i antalet återkallelser på riksnivå jämfört med förra året, konstaterar Åsa Bergqvist, enhetschef på Transportstyrelsens körkortsavdelning. Jag bedömer att det är en siffra som ligger i linje med var vi bör ligga, även om en viss variation är naturlig.

Det som däremot ökade var antalet återkallningar enligt Återkallelsegrund 3, det vill säga flera mindre överträdelser. 1 004 körkort försvann på den grunden under året. Det kan till exempel handla om flera mindre fortkörningar eller att den före detta körkortsinnehavaren framfört ett fordon som har sådana brister att det inte borde få rulla i trafiken.

– Upprepade trafikförseelser är en signal om att man inte kan eller vill rätta sig efter de regler som gäller i trafiken och då finns det skäl för oss att ifrågasätta körkortsinnehavet, säger Åsa Bergqvist.

Den vanligaste grunden till körkortsindragning är dock fortfarande Återkallelsegrund 4, en väsentlig överträdelse. Det betyder i de flesta fall en kraftig fortkörning. Totalt 18 759 körkort drogs in i den kategorin.

Diskutera: Har du blivit av med körkortet någon gång?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-01-14 14:41
Hackenbush

Tror inte bilförarna sover så mycket i sina bilar nuförtiden, de håller sig vakna med mobiltelefonen istället. Det ger kanske inte så mycket mer fokus på trafiken än när de sover egentligen.

#2 • Uppdaterat: 2016-01-14 17:25
Bilräven

Jag säger som jag har gjort de sista 15åren.. Lär folk att KÖRA bil, vara NÄRVARANDE och visa HÄNSYN. Se till så att de som sätter lagar och regler också kan KÖRA bil. Min bilskollärare sa (på 70-talet) att trafikreglerna är satta så att de sämsta förarna ska klara av att köra säkert - det gäller säkert fortfarande. Det är väl därför man sänker hastigheterna lite här och var...
Hade trafikmyndigheten vågat lita på utbildning istället för kameror, så hade bilkörning i Sverige fortfarande varit ett nöje, folk hade kört med omdöme.
Men nej, myndigheten åker säkert kommunalt eller cyklar till jobbet - de läser bara statistik om trafiken - de kör antagligen inte själva, om de ens har körkort... Det är bättre att bygga vägbulor, sänka hastigheter och låta folk skita i att blinka. Det är bara farten som dödar - inte okunskap..
Utan bilen stannar Sverige - utan kunskap kör vi i diket..

#3 • Uppdaterat: 2016-01-14 18:51
Focus

Det är inte många dagar man är ute i trafiken utan att man ser tillbud som mycket väl skulle kunna rendera i körkortsåterkallelse. Men så länge trafikpoliser endast syns i storstäderna kan och vill många förare strunta i bestämmelserna och då blir det så.

#4 • Uppdaterat: 2016-01-14 19:33
S-E S

Klart att det blir många som sover i trafiken när nästan allt ska ske automatiskt. När den självkörande bilen kommer i trafik upphör kravet på körkort och alla kan sova på färden, men glöm inte väckarklockan så att du inte åker dit för lång tomgångskörning vid målet för färden medan bilen väntar på att få motorn avstängd. Eller stänger den av motorn automatiskt också så är det i alla fall bra att ha väckarklocka så att du inte förfryser något innan du vaknar?

#5 • Uppdaterat: 2016-01-15 02:24
Rille_L

@Focus
Jag invänder starkt mot att trafikpolisen bara syns i storstäderna. Dom syns ingenstans längre. Vi som såg Uppdrag Granskning 2015 om just trafikpolisen förstår varför. Det finns knappt någon kvar. 2015 var det drygt 400 trafikpoliser i hela landet. 2 miljoner mindre människor tidigare, dvs mitten på 80 talet. Fanns det nästan 2000st. Inte konstigt att det ser ut som det gör på vägarna. Och jag skulle nog säga, framförallt i storstäderna, tyvärr. Men fartkamerorna har ju blivit fler, och dom riktiga poliserna kontrollerar ID på folk i skåne. Vilket väl är bra det med, för då kanske dom får tid över till annat sen. (Nu när man inte får mörka längre)

#6 • Uppdaterat: 2016-01-15 16:26
Focus

De 400 verkar tydligen mest i storstäderna, det är de enda ställena de i någon mån syns på. I övrigt har de helt försvunnit. Detta har gjort att det är totalt anarki på vägarna. Det är inte polisernas fel att det blivit så, de styrande har helt tappat kontrollen

#7 • Uppdaterat: 2016-01-16 01:08
Farbror Blå

Själv har jag fått behålla kortet mina 23 år som bilförare och 19 år som motorcyklist.

Det är oftast ett tufft beslut att ta ett körkort från någon, men tyvärr är det nödvändigt ibland när somliga fordonsförare utsätter sig själva och andra trafikanter för stora risker. Många trafikanter verkar anse att trafikreglerna är en rekommendation som man kan göra lite som man vill med. Moderna bilar och fina vägar gör att många känner sig allt tryggare bakom ratten, men när väl olyckan är framme är hastigheten avgörande för skadorna som uppstår. Det är stor skillnad på 70 och 90 km /h vid en krock för människokroppen. De inte blödningarna blir mycket allvarligare vid högre hastigheter. Människokroppen är inte byggd för att färdas i höga hastigheter när det plötsligt tar stopp.

Det är tragiskt att det blivit allt färre renodlade trafikpoliser. Vi får dock hoppas att den nya omorganisationen gör att vi blir fler poliser som syns ute på vägarna. På min station är vi betydligt fler i yttre tjänst i alla fall. Problemet är att ordningspoliser oftast saknar specialistkunskaper om tung trafik m.m.

#8 • Uppdaterat: 2016-01-16 10:22
Swemba

Inte så många. Jag skulle gärna ta minst 10 körkort varje dag till jobbet. Detta på en sträcka på 2,5 mil.

#9 • Uppdaterat: 2016-01-16 18:36
Hackenbush

Har haft mitt körkort i 42 år och aldrig varit av med det, har aldrig fått parkeringsböter.
Har åkt för fortkörning två gånger, ena gången med min Pontiac Firebird och en dåligt konverterad hastighetsmätare, trodde jag körde i 50 men det var lite snabbare än så och blev stoppad av en civil traffipax. Andra gången kom jag rullandes nerför en backe ute på en landsväg med trafik på ungefär en moppe var fjortonde dag, de stod på en grusväg nedanför backen med en laser, Jag gasade inte utan rullade bara och kom ändå över hastighetsgränsen utan att lägga märke till det. Åkte på böter såklart, det var ca 18 år sedan.

#a • Uppdaterat: 2016-01-16 19:58
IchVW

De som kör för fort tänker kanske inte på det själva. Men det är ett irritationsmoment med folk som ligger och sniffar en i baken (ett fåtal meter bakom). Om man inte vill hålla sig till hastighetsgränsen så ska man inte vara ute i trafiken. Då får man spela bilspel på datorn istället :)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.