Nästa artikel
Över 18 000 körkort återkallade i år
Nyheter

Över 18 000 körkort återkallade i år

Publicerad 12 augusti 2015 (uppdaterad 12 augusti 2015)
Hittills har 18 082 körkort återkallats i år. Det är en marginell ökning jämför med samma tid 2014. Läs här vad som gäller vid indraget körkort.
I fjol återkallades 17 997 körkort mellan januari–juni , vilket betyder att årets siffror är en marginell ökning på 0,47 procent.
 
Orsakerna till återkallelserna delas upp i åtta punkter, till exempel rattfylleri eller smitning. Fortkörning är den klart vanligaste orsaken till att körkortet spärras.
 
För att återfå sitt körkort
efter återkallelse krävs olika saker, beroende på hur länge körkortet är spärrat och för vilken återkallelsepunkt detta skett. Spärrtiden är lägst en månad och högst tre år.

Spärras körkortet kortare än ett år kommer en ansökningsblankett automatiskt skickas till föraren cirka en månad innan spärrtiden gått ut.

20151208090358.jpg?itok=6lvuvtFX

Är spärrtiden över 12 månader eller om föraren gjort sig skyldig till rattfylleri, grov vårdslöshet i trafik, opålitlig i nykterhetshänseende eller förseelser allvarligare än trafikbrott krävs både nytt kunskaps- och körprov. Då måste även ett nytt körkortstillstånd införskaffas.

Det nya körkortstillståndet kan sökas när det är sex månader kvar av spärrtiden. Men ett ja på ansökan kommer tidigast två månader innan spärrtiden gått ut.
 
En förare med som tagit körkort för första gången har det på prov i två år. Om körkortet blir spärrat under prövotiden måste ett nytt förarprov göras även om spärrtiden är kortare än ett år.

Diskutera: Vilket trafikbeteende tycker du borde leda till återkallat körkort?
Återkallelsepunkter

Återkallelsepunkterna betyder i huvudsak:
1 = Rattfylleri
2 = Smitning
3 = Flera mindre överträdelser
4 = En väsentlig överträdelse, vanligen fortkörning
5 = Opålitlighet i nykterhetshänseende
6 = Allmän brottslighet
7 = Medicinska skäl
8 = Ej lämnat läkarintyg eller bevis om godkänt förarprov

Antal återkallade körkort per återkallelsegrund 2015

Återkallelsegrund 1  3500
Återkallelsegrund 2  146
Återkallelsegrund 3  468
Återkallelsegrund 4  9744
Återkallelsegrund 5  767
Återkallelsegrund 6 209
Återkallelsegrund 7 2102
Återkallelsegrund 8 2111
Samtliga* 18082  

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-08-12 10:58
Hackenbush

Det stämmer, det finns många nyktra som är opålitliga.

#2 • Uppdaterat: 2015-08-12 15:10
Oomkullrunkelig

Ytterligare tre saker som bör resultera i indraget körkort direkt:
- Underlåtelse att ge tecken i cirkulationsplatser, men även i andra fall.
- Ligga för nära den framförvarande bilen. (Stressa genom att köra för nära.)
- Svänga in för tvärt framför en annan bil.

#3 • Uppdaterat: 2015-08-12 16:22
Habbe

En majoritet av vänsterblinkare i rondeller fortsätter att blinka vänster när de går ur till höger, det är ganska förvirrande. Häromdagen hade jag en bakomvarande som tyckte illa om mig när jag först blinkade vänster och sedan höger innan jag gick ur rondellen… Jag tror det är många som tutar som borde ta om sina körkort?

#4 • Uppdaterat: 2015-08-12 16:32
hultarn

Om myndigheterna lät polisen övervaka trafiken istället för kameror, skulle antalet stiga drastiskt!

Av de 8 olika punkterna kan kameran möjligen bistå på 1. Och sen kommer de och dillar om "trafiksäkerhetskamera".... Voine, voine

Att folk inte förstår regeln om att man ska blinka höger ut ur en rondell är bara beklagligt.

#5 • Uppdaterat: 2015-08-12 20:42
Oomkullrunkelig

Habbe, du gör naturligtvis rätt. Man blinkar i den riktning man ska köra. Vänster i cirkulationsplatsen är samma som vänster i en korsning. Det viktiga är att man blinkar är man korsar något annat körfält!

#6 • Uppdaterat: 2015-08-13 07:46
Roy J

Jag håller i stort sett med Oomkullrunkelig i det första inlägget.
Att ligga närmare bilen framför med kortare avstånd än två sekunder borde vara anledning nog för att dra körkortet! Hade/har man inte något liknande i Norge?
Polisen borde definitivt hårdfokusera på blinkersanvändning. Cirkulationsplatser är ett tacksamt objekt.

Och här kommer vi in på Oomkullrunkeligs felaktiga uppfattning om just cirkulationsplatser (som jag nu kommer att kalla för det vanliga rondeller).
En rondell är ingen korsning, utan en egen väg som går runt i cirkel. Den är placerad där flera vägar möts, alltså i vad som kan ha varit en korsning.
Om man använder blinkers innan man kör in i rondellen så kan det ge en hint om vart man ska ta vägen efter rondellkörningen. Något inte minst bakomvarande kan ha nytta av.
Om man slår på vänsterblink inne i en rondell som bara har ett körfält så innebär det i princip att man vill avvika från sitt körfält och köra upp i mitten.
Man ska alltid slå på högerblink innan man kör ut ur rondellen. Gjorde alla så, skulle inga missförstånd kunna uppstå.
Rondellkörningsreglerna ska kunna tillämpas i alla typer av rondeller, även dem med många anslutande vägar. Och då finns det ofta inget höger eller vänster ens innan rondellen.

När man väl är inne i en rondell så är det oväsentligt vart du ska ta vägen sett från din ursprungliga riktning innan du körde in i rondellen. Rondellen går ju runt i en cirkel. Det viktiga är att markera när du tänker avvika från denna cirkel.

Har vi inte diskuterat klart det här tidigare?

#7 • Uppdaterat: 2015-08-13 09:20
hultarn

Roy: någon formulerade en rondell så här: en rak väg med enbart avfarter till höger. Något som stämmer bra.
Sedan är det inte fel att blinka vänster för att tala om för andra att man tänker fortsätta förbi första avfarterna, något som en del trafikskolor lär ut.
Däremot är det en regel att blinka höger när man kör ur, ingen diskussion där!
Sedan har vi då rondeller med fler än ett körfält, och då är det samma sak igen, en rak väg men med fler filer. Man ska alltså blinka vid byte av körfält.

Håller med om vad polisen borde fokusera på, problemet är ju att de finns inte ute på vägarna!
Jag talade med en kompis som varit trafikpolis i Kalmar län, när han började var de 35 trafikpoliser inklusive helikopter. Nu är det bara 7 kvar! Och de tillbringar mer andel av tiden nu än tidigare med pappersarbete....

Är det då konstigt att det råder nära nog anarki på vägarna?

Men, hur ska man få myndigheter och politiker att begripa det???

#8 • Uppdaterat: 2015-08-13 22:44
RobertSt2

Obs, körkortsindragning, precis som p-bot och fartkameraböter är ENDAST till för oss Svenskar. De gäller inte utlänningar i realiteten. För dem är te.x. p-boten frivilliga.

#9 • Uppdaterat: 2015-08-14 14:31
Farbror Blå

Med opålitlighet i nykterhetshänseende syftas på LOB. Alltså har du blivit omhändertagen för fylleri ett antal gånger under en begränsad tid kan Transportstyrelsen besluta om indragande av körkortet. Då har man visat att man har en osund relation till droger.

Kan meddela att för kort avstånd till framförvarande är ett av de starkare skälen till att dra in körkortet på plats särskilt om hastigheten överstiger 90 km/h. De som plogar sig fram på vägen genom att köra upp i häcken och pressa framfövarande fordon att flytta sig ska ska känna sig svettiga.

Rödljuskörning, ej lämnat företräde vid övergångsställe och slalomkörning mellan fordon är några av de andra starka skälen till indraget körkort på plats av polisman.

#a • Uppdaterat: 2015-08-14 18:52
mw73

Det är nog många som blir av med körkortet för fortkörning som pendlar till jobbet.. Vissa fortsätter nog köra ändå... Man måste ju till jobbet... Min kompis är ett bra exempel..

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.