Testpersonerna i studien verkar föredra ljud av förbränningsmotorer på elbilar framför toner. Men detta kan vara en vanesak, enligt forskningsledaren.
Snart blir det lag på att det måste byggas in varningsljud i elbilar. Nu kan du lyssna på hur ljuden låter.
EU har bestämt att nya elbilar från och med 2019 måste ge ifrån sig ett slags varningsljud i lägre hastigheter mellan noll och 20 kilometer i timmen. Detta för att göra personer utanför fordonet medvetna om att det är i närheten och på så vis undvika olyckor. I Sverige inleddes för drygt två år sedan ett forskningsprojekt med syfte att ta fram ett passande ljud för framtida elbilar. I år avslutas projektet och nu får vi för första gången höra hur varningsljuden kan komma att låta.
Om du klickar på ljudfilerna kan du höra de olika exemplen. Först kommer två tonala ljud och sedan två ljud som efterliknar en förbränningsmotor. I samtliga exempel står lyssnaren vid en väg och hör ljudet på en elbil som närmar sig och saktar in, för att sedan köra iväg.
Hittills har tester i studio genomförts vid Scania i Södertälje. Ett 40-tal personer fick lyssna och tycka till kring hur ljuden låter och om det påverkade deras lust att köpa en renodlad elbil.
Enligt forskningsledare Johan Fagerlönn kan ett feldesignat ljud innebära en mer negativ upplevelse av själva fordonet. Det är med andra ord viktigt att varningsljudet tilltalar lyssnaren.
– Vi ser även en viss tendens att personer föredrar ljud som påminner lite om förbränningsmotorer. Det är dock svårt veta om det beror på att vi helt enkelt är vana vid dessa ljud. Om 20-30 år kanske vi bara hör förbränningsmotorer på veteranbilsträffarna, säger Johan Fagerlönn.
Nästa steg i projektet blir att testpersoner får höra ljuden när de spelas upp från en verklig bil i utemiljö på en provbana hos Volvo Cars. Till hösten ska testandet vara klart och utmynna i forskningspublikationer och rekommendationer om vad fordonstillverkarna ska använda sig av för ljud i sina framtida elbilar.
Företaget som leder testandet heter RISE Interactive och forskningen finansieras till stor del av Energimyndigheten. Deltagande aktörer inom fordonsindustrin är förutom Volvo Cars och Scania även Nevs.
Diskutera: Vad tycker du om ljudexemplen?
Om du klickar på ljudfilerna kan du höra de olika exemplen. Först kommer två tonala ljud och sedan två ljud som efterliknar en förbränningsmotor. I samtliga exempel står lyssnaren vid en väg och hör ljudet på en elbil som närmar sig och saktar in, för att sedan köra iväg.
Hittills har tester i studio genomförts vid Scania i Södertälje. Ett 40-tal personer fick lyssna och tycka till kring hur ljuden låter och om det påverkade deras lust att köpa en renodlad elbil.
Enligt forskningsledare Johan Fagerlönn kan ett feldesignat ljud innebära en mer negativ upplevelse av själva fordonet. Det är med andra ord viktigt att varningsljudet tilltalar lyssnaren.
– Vi ser även en viss tendens att personer föredrar ljud som påminner lite om förbränningsmotorer. Det är dock svårt veta om det beror på att vi helt enkelt är vana vid dessa ljud. Om 20-30 år kanske vi bara hör förbränningsmotorer på veteranbilsträffarna, säger Johan Fagerlönn.
Nästa steg i projektet blir att testpersoner får höra ljuden när de spelas upp från en verklig bil i utemiljö på en provbana hos Volvo Cars. Till hösten ska testandet vara klart och utmynna i forskningspublikationer och rekommendationer om vad fordonstillverkarna ska använda sig av för ljud i sina framtida elbilar.
Företaget som leder testandet heter RISE Interactive och forskningen finansieras till stor del av Energimyndigheten. Deltagande aktörer inom fordonsindustrin är förutom Volvo Cars och Scania även Nevs.
Diskutera: Vad tycker du om ljudexemplen?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ålderdomligt jidder... låt folk via sin "app" ladda ned valfritt ljud istället -typ ringsignalerna i mobilen.
Lite spåvagnsklockor hade ju varit snyggt ;)
Varför måste det låta? Lär mobilzombies att vistas i trafiken och vrida på huvudet. Kan vara bra nackträning. Det jag skulle önska vore en svagare tuta, typ pingeling, för att uppmärksamma folk i närheten. Vanlig tuta skrämmer bara. Idé: om hastigheten är under 20 km/h, blir det pingeling. Över blir det vanlig tuta.
Vid ett tillfälle visste jag inte vad jag skulle göra. Skulle köra in i garaget, och på en stege mitt i porten stod en man och bytte lampa. Han hörde inte att jag kom. Tuta, då hade han säkert trillat ned. En liten pingelig-tuta hade varit bra.
Det mesta som låter är ju däckljud så det är trams att det behövs något extra ljud.
Spanarn.
De som har svårt att släppa förbränningsmotorn får inte glömma att kryssa för tillvalet" Falskt avgasrör med rökgenerator" när de köper sin första elbil.
Gillar första ljudet bäst, låter lite futuristiskt.
Att försöka efterlikna en förbränningsmotor ljudmässigt är dömt att misslyckas.
Ett tillval som får elmotorn att låta som en klassisk 16-cylindrig racerbil vore trevligt.
https://youtu.be/VKXgqZr8-5k?t=14
Någon som kommer ihåg TV-serien Månbas Alpha? Var det inte så där deras tunnelbana på månbasen lät?
Ja men seriöst... så måste en bil höras. Det är svårt redan idag inklusive min egen bil, framifrån, det enda man hör är däckknastret och det är inte bra om man har ryggen till.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.