Hyundai har tidigare visat upp en prestandaversion av elbilen Ioniq 5. Nu kommer nya uppgifter om en av bilens mest udda egenheter, nämligen den fejkade växellådan.
För att bilen ska upplevas som ”mindre eldriven” har Hyundai Ioniq 5 N en särskild funktion som kallas N e-shift. Den simulerar känslan i en åttastegad dubbelkopplingslåda i N-divisionens bilar med förbränningsmotor.
Till skillnad från Toyotas manuella växellåda för elbilar har Hyundais lösning ingen separat kopplingspedal. Lägena är helt simulerade och föraren kan styra växlingarna med paddlar bakom ratten.
När föraren använder växlingspaddlarna ändras det fejkade motorljudet som skickas ut i högtalarna och när föraren växlar ned ”sprakar” det lite i högtalarna för att ge samma känsla som i en förbränningsbil.
När bilen närmar sig den simulerade rödmarkeringen och bilen är i manuellt läge simulerar bilen ett varvtalsstopp och föraren behöver växla upp. Föraren kan också stänga av växellådan helt eller använda automatläget då bilen själv simulerar växlingarna utan behov av växlingspaddlarna.
Förutom växellådan har bilen ett särskilt system som kan optimera bilens vinkel när föraren driftar, ett system som simulerar motorljud och elmotorer med en total systemeffekt på 650 hk. Bilens inbyggda bromskraftregenerering kan bromsa in bilen med upp till 0,6 g.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (31)
- 24 november 2023 Pi skrev: Guran - oavsett…
- 24 november 2023 Guran - oavsett hur bra…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.