Bilköpare som vill växla manuellt får allt färre modeller att välja på. Nya elbilar och laddhybrider har automatlåda och även många ”vanliga” bilar med enbart förbränningsmotor saknar numera kopplingspedal.
Men kanske är den manuella lådan på väg mot en renässans? Kia har till exempel visar upp en manuell låda för mildhybrider och Honda har tidigare tillverkat flera hybridbilar med manuell låda. Dessutom kan Toyota vara på väg att utveckla en elbil med manuell låda.
Nu har även Ford sökt patentskydd för en manuell växellåda utan kopplingspedal för bilar med bensin- och dieselmotorer. Som vanligt gäller dock att ett patentskydd inte alltid innebär att tekniken kommer bli verklighet.
Smidigare i kö
Föraren växlar genom att använda växelspaken som i vilken manuellt växlad bil som helst, men det är en elmotor istället för vänsterbenet som sköter kopplingen. Den aktiveras med trycksensorer i växelspaksknoppen. Förutom att vara roligare att köra än en bil med automatlåda tror Ford att tekniken kan göra det smidigare att köra i kö eller fickparkera.
Flera andra biltillverkare har haft planer på kopplingslösa manuella växellådor, men Fords teknik beskrivs som mer avancerad. Många bilmärken har använt halvautomatiska växellådor som i grunden är en manuell låda, men där växelspaken liknar en automatlåda. Fords idé är istället att den fysiska växelspaken ska se likadan ut som i en vanlig bil med manuell låda, samtidigt som en elmotor sköter kopplingen.
Kommentarer till artikeln (16)
- 17 februari 2022 Jag hade velat ha…
- 17 februari 2022 Anders Egermo: Jag blev…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.