I ett försök att få den kommande, sportiga N-varianten av Ioniq 5 att bli mer engagerande att köra kommer Hyundai utrusta den med en fejkad växellåda – trots att den egentligen bara har en växel.
Speciell mjukvara ska tillsammans med växelpaddlar på ratten användas för att simulera körupplevelsen hos en bil med bensinmotor och dubbelkopplingsväxellåda.
Varje ”växel” får en momentkurva som efterliknar den hos en bensinmotor. Detta ackompanjeras av syntetiska ljudeffekter, vibrationer och ryck – allt för att det ska kännas som att bilen faktiskt har en växellåda.
– Tanken är att komma ganska nära känslan och ljudet från växellådan i en i30 N, säger Hyundais tekniska rådgivare Albert Biermann i en intervju med Car Expert Australia.
Han berättar vidare att N-versionen har utrustats med extra högtalare på utsidan av bilen för att få till de rätta ljudeffekterna.
Systemet, som Hyundai kallar för N e-shift, ska dock kunna stängas av. Bilen återgår då till att fungera som en vanlig elbil.
Ioniq N är fortfarande under utveckling och kommer att bli den första elbilen att bära det sportiga N-emblemet – jämförbart med VW:s GTI-varumärke. Den kommer likt koncensyskonet Kia EV6 GT att få omkring 600 hästkrafter. Hyundai har också utlovat ett särskilt drifting-läge.
När modellen lanseras kommer flera olika ljudeffekter att ingå – föraren kommer alltså att kunna välja vilket ”motorljud” den vill ha.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (11)
- 13 december 2022 Jag tycker det låter som en…
- 13 december 2022 Jag har gärna en bil med…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.