Nästa artikel
Så bra är svenskarna på Eco-Driving
Nyheter

Så bra är svenskarna på Eco-Driving

Publicerad 6 augusti 2018 (uppdaterad 6 augusti 2018)
Trots att majoriteten försöker hålla nere förbrukningen mäter 4 av 10 inte hur snålt de faktiskt kör.
Drygt 80 procent av bilisterna ägnar sig åt att aktivt försöka köra bränslesmart. Det visar en undersökning med 1237 deltagare, genomförd av Kantar Sifo utförd på uppdrag av bilauktionssajten Kvdbil.se. 

Det vanligaste sättet att hålla nere förbrukningen är att ha en mjuk körstil och undvika hastiga inbromsningar. Andra strategier är att ”surfa” på så höga växlar som möjligt eller att se till att det finns ordentligt med luft i däcken. Enligt undersökningensäger sig förare i åldersgruppen 16–34 år ta mest aktiva åtgärder för att minska sin förbrukning (92 procent), men det visar sig också att i samma åldersspann svarar 49 procent att de inte mäter hur bränslesnålt de faktiskt kör.

Av alla åldersgrupper har 60 procent koll på förbrukningen på något sätt, antingen genom att följa bränsleåtgången under körning eller övervaka den genom en app eller via bilens informationssystem. 

– Den som vill köra miljövänligt utan alltför stora ansträngningar ska välja en bil med låg bränsleförbrukning som har modern och bra utrustning som underlättar Eco-körningen. En start/stopp knapp är ett exempelvis på en sådan funktion. I många nyare bilmodeller finns också möjlighet att mäta hur miljösmart man kör, säger Henrik Otterstedt, vice vd på Kvdbil.

Diskutera: Brukar du mäta hur bränslesnålt du kör?
 
Tips på hur du kan köra bränslesnålt:
  1. Växla upp tidigt och kör på högsta möjliga växel. 
  2. Kör med en mjuk körstil.
  3. Undvik hastiga inbromsningar och accelerationer. 
  4. Undvik tomgångskörning. 
  5. Motorbromsa. 
  6. Se till att det är ordentligt med luft i däcken. 
  7. Plocka bort all onödig last som till exempel takräcken. 
  8. Använd motorvärmare vintertid.
Svar från undersökningen:

Tänker du på att köra bränslesmart? 
Ja, alltid: 32%
Ja, ibland: 53%
Nej, aldrig: 14%

Hur kör du som regel för att köra bränslesmart? 
Mjuk körstil: 78%
Undviker hastiga inbromsningar: 54%
Ordentligt med luft i däcken: 43%
Försöker att surfa på höga växlar: 43%
Undviker att använda ettans efter start: 34%
Använder motorvärmare vintertid: 34%
Undviker accelerationer: 32%
Tar bort all onödig last: 17%

Mäter du kontinuerligt hur bränslesmart du kör?
Ja, jag följer bränsleförbrukningen när jag kör: 40% 
Ja, genom en app eller bilens teknik: 20% 
Nej, ingen aning om hur bränslesmart jag kör: 40%
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-08-06 10:37
Klarsynt

Nollsummespel 1: Ju snålare våra bilar har blivit, desto längre kör vi istället.

Nollsummespel 2: Ju snålare våra motorer har blivit, desto tyngre har våra fordon blivit istället. En Volvo 240 vägde ~1400 kg och en Volvo XC60 väger närmare 2000 kg.

Nollsummespel 3: Ju mer vi sparar in på dropparna, desto mer ökar tillgången och sänks priset för kineserna samt förstås för amerikanarna och deras vanligaste bil F-150.

Med andra ord: Helt meningslöst på alla plan. Gör dem ännu snålare och vi kör bara ännu längre och Euro Ncap gör att de blir tyngre och tyngre samt fylls med energislukande elektronik och tungt kablage. .

#2 • Uppdaterat: 2018-08-06 11:25
Tomr

Nja Klarsynt, att jämföra äpplen (Volvo240) med päron (XC60) är väl inte direkt rättvist. Men om du mer rättvist tar V70 T4 i din jämförelse så väger den ca 1700 kg. Betänk dock så mycket säkerhet och bekvämlighet du fått för dessa 300 kg extra och lägre förbrukning dessutom. Men om man blundar och bortser från allt det positiva så är den trots allt just tyngre.

#3 • Uppdaterat: 2018-08-06 11:28
Klarsynt

@Tomr

Precis! "Standardvolvon" oavsett vilken du vill jämföra med vilken har blivit tyngre. Och därmed törstigare. Så inbesparingar i förbrukning har nollats i och med ökad tyngd och i slutänden drar "Standardvolvon" lika mycket som innan. Nollsummespel.

.

#4 • Uppdaterat: 2018-08-06 11:44
mso 1000

Använder enkel smidig app ( https://www.spritmonitor.de ). och skriver in liter och mil och kan kolla i efterhand hur jäkla dyrt det är att köra bil och kanske gasar lite mindre då jag kan eller vill.

#5 • Uppdaterat: 2018-08-06 11:49
mso 1000

Man kan också medvetet välja en billig snål bensin bil och skippa dyra tunga trånga suven

#6 • Uppdaterat: 2018-08-06 11:56
Tomr

Ja, förbrukningen har inte förändrats så särskilt mycket, men chansen att skadas eller dö vid en allvarlig olycka har däremot minskat drastiskt. Men nu var det ju som sagt enbart förbrukningen det gällde.

#7 • Uppdaterat: 2018-08-06 12:00
Rutger Jönåker

Min 240 -78 tog 1.2 liter/mil på långkörning, min V70 T4 -13 tog 0.82 på samma typ av körning. Ingen av dom särskilt snål, men en viss förbättring har ju trots allt skett. ;-)

#8 • Uppdaterat: 2018-08-06 12:03
erikivan72

Klarsynt:
1: Har du någon forskning som visar på samband mellan bensinsnålare bilar och mer mil? I så fall borde folk med bilar i stil med prius köra mest? Statistik som visar att bensinsnåla bilar rullar längre än större bilar? Någon?
2: Det stämmer att bilar blivit mycket tyngre. Det är både på gott och ont. Ett exempel är att du stiger oskadd ur sista årsmodellen V70, där du dör i en 240.
3: sänks priset för Kineser och USA när vi har bensinsnålare bilar här hemma? Någon länk till forskning som stöder den tanken?
Grejen är att det är komplicerat. Att säga att den gammal bil hade samma belastning på miljön via avgasröret som en ny bil - om de har jämförbar förbrukning - är helt enkelt inte sant. Mängden gift som släpps ut ur avgasröret vid en given förbrukning har minskat drastiskt jämfört med när 240 var en "modern" bil. Vilket, om man ska vara riktigt snäll, var fram till mitten på 80-talet. Alltså före katalysatorns intåg.
Att säga att det är ett nollsummespel är inte heller sant. Det är däremot sant att människan i stort behöver köra mindre bil. Och vi behöver flyga mindre. Det är faktiskt väldigt mycket vi behöver ändra i vårt levnadsmönster. Men att därför säga att något är meningslöst är alldeles för generaliserande.

#9 • Uppdaterat: 2018-08-06 12:40
N-iklas

Försökte en gång med hjälp av instruktionsboken förstå mig på den där VW visningen som visas på ovanstående bild, men gav upp efter en halvtimme utan att ha fått ut något begripligt av det.

#a • Uppdaterat: 2018-08-06 13:14
hultarn

Efter 40 mil på vägarna igår, är jag inte beredd på att hålla med om att svenskar i allmänhet kör ekonomiskt.
Det tycks inte vara någon tanke eller fantasi alls bakom ratten. Fan vet om somliga ens klarar av att klä på sig...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.