Nästa artikel
Se skillnaden på krocksäkerhet nu och då
Nyheter

Se skillnaden på krocksäkerhet nu och då

Publicerad 2 februari 2017 (uppdaterad 2 februari 2017)
Euro NCAP fyller 20 år och visar hur mycket säkrare våra bilar har blivit.
Sedan krocksäkerhetsorganisationen Euro NCAP:s krocktester startade 1997 har de smällt sammanlagt 1.800 bilar mot allehanda hinder för att testa hur väl fordonen klarar kollisionen. Dessa tester ska ha kostat 160 miljoner Euro, men har enligt Euro NCAP bidragit till att rädda 78.000 liv i trafiken.

För att demonstrera hur mycket utvecklingen har gått framåt kraschas en tjugo år gammal Rover 100 och en nytillverkad Honda Jazz i samma hastighet. Rover 100 fick bara en stjärna när den testades 1997 och på filmen syns hur testdockorna får utstå en minst sagt omild behandling. Den ena av dem har inte ens hjälp av en krockkudde. Moderna Honda Jazz å sin sida fick femstjärnigt betyg när den testades för en tid sedan och passagerarna i den bilen klarar krocken betydligt bättre.

– Effekten av dessa tester kan inte överskattas. Innan Euro NCAP förlitade sig konsumenterna enbart på tillverkarens ord. Nu har vi de säkraste bilarna någonsin i Europa, säger Euro NCAP:s chef Andrew Miller.
 
Diskutera: Använder du dig av Euro NCAP:s resultat när du väljer bil?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2017-02-06 13:27
Henrik_gbg

Det här testet säger ju inget. Bilen från förr var ju redan USEL när den var ny. De borde väl tagit samma modell och märke. Tex en Golf som funnits sedan Hedenhös.

#9 • Uppdaterat: 2017-02-07 16:18
Roy J

Som konstaterats - testet är lite oegentligt.

Visst har testresultaten betydelse vid bilval, men kanske ännu mer Folksams krockstatistik från verkligheten.
Somliga tillverkare anpassar bilarna enbart till proven.
Minns Saab som förvisso fick bra resultat i krockproven, men ännu bättre ute i verkligheten.

#a • Uppdaterat: 2017-02-13 07:48
celef

Ja det var ett jävla skitexempel, om Honda jazzen hade jämförts mot MB s-klass av årgång 97 så skulle nog många tänka sig för innan dom köper en "ny" bil

Men jag skulle även vilja få med ekonomi i värderingen, och driftsäkerhet/hållbarhet

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.