Vansinne, mäkta förvånande och fullständig galenskap. Kritiken mot regeringen har varit kraftfull, gällande deras beslut att med mindre än ett dygns varsel helt slopa klimatbonusen för nya miljöbilar.
Inom Motorbranschens Riksförbund (MRF) reagerar förbundets bilhandelsansvarige Klaus Silfvenius i en kommentar till förbundets egen tidning Motorbranschen:
– Bristen på framförhållning är vansinnig. Vi har alltid propagerat för långsiktighet och förutsägbarhet, vilket det här är motsatsen till. Vad det innebär konkret är svårt att överblicka just nu, utom att handlarna kommer att bli galet nedringda i dag. Men det tyder på bristande respekt för bilköparna och handlarna, som får ändrade förutsättningar i ett slag.
Beslutet förvånar även branschorganisationen Mobility Sweden, vars kommunikationschef Emmi Antonsson i en intervju med Dagens Industri säger:
– Vi är mäkta förvånade över det här beslutet. Man vill behålla den högre skatten för bilar som släpper ut mycket mer men tar bort bonusen för bilar som inte släpper ut någonting.
Inte heller från politiskt håll håller man tillbaka på kritiken. Miljöpartiets språkrör Per Bolund skriver på sitt Twitter-konto:
”Beklämmande hur regeringen och SD nu mitt under klimattoppmötet gör precis tvärtom mot vad FN och klimatvetenskapen kräver. Det är som om man med flit vill sabotera varje chans att nå ett hållbart klimat.”
”Fullständig galenskap”
I en kommentar till Expressen går han ännu hårdare fram i sin kritik, där han menar att regeringen ägnar sig åt ”fullständig galenskap” med motiveringen att regeringen "slår sönder varenda del av den väldigt väl fungerande svenska klimatpolitiken.”
Hans partikollega, tillika Stockholms Stads trafikborgarråd Daniel Helldén beskriver i en egen tweet beslutet som både ”huvudlöst”, ”slakt” och ett ”klimathån”.
Även Centerpartiets representanter rasar över beslutet. Martin Ådahl menar att beslutet gör det både dyrare och svårare för svenska hushåll med pressad ekonomi att klara omställningen mot en fossilfri fordonspark. Hans partikollega, tillika partiets klimatpolitiska talesperson Rickard Nordin kallar beslutet ”Ett slag i magen för alla som planerat att skaffa en elbil framöver” och menar att regeringsbeslutet ”är vansinne ur ett näringspolitiskt perspektiv”.
En av få som stöttar regeringens beslut är tankesmedjan Timbro. Dess klimatansvarige strateg Ellen Gustafsson skriver i en kommentar till Expressen:
”Subventionerade klimatbilar är bland de dyraste sätten att minska utsläppen. Det är därför positivt att regeringen väljer att slopa klimatbonusen och att skattepengar går till mer effektiva åtgärder, exempelvis koldioxidinfångning.”
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (10)
- 10 november 2022 Lsoderlund Jag tänker att…
- 10 november 2022 Axa skrev: Hx Det har väl…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.