Nästa artikel
Röster höjs för ny skrotningspremie: "Ett rimligt bidrag"
Nyheter

Röster höjs för ny skrotningspremie: "Ett rimligt bidrag"

Publicerad 22 april 2020
Flera biljättar vill att bilköpare får rabatt på en ny bil om de skrotar en gammal och smutsig.

En så kallad skrotningspremie på gamla och smutsiga bilar har varit på tapeten länge. Möjligheten att byta till en nyare, säkrare och modernare bil med rabatt om en gammal bil skrotas är något bland andra organisationen M Sverige står bakom.

En skrotningspremie diskuterades så sent som i februari. Då gick Trafikverket ut med uppgiften att förslaget kan rädda 30 liv om året. Men det har också fått kritik – det är till exempel inte alltid säkert att en nyare bil är renare och snålare än bilen den ersätter.

Nu går den tyska bilindustrin på offensiven och kräver en skrotningspremie för att snabbt få fart på bilförsäljningen som rasat under coronakrisen.

– Försäljningsstöd kan vara ett rimligt bidrag för att skydda klimatet, säger Ralf Brandstaetter, operativ chef på Volkswagen, till Automotive News. Hans önskemål är att skrotningspremien blir högre ju lägre utsläpp den nya bilen har.

Även BMW står bakom det nya förslaget på en skrotningspremie.

– Bilindustrin måste vara minst lika stark efter krisen som innan, sa BMW-chefen Oliver Zipse tidigare i april.

I nuläget finns inga konkreta planer på att införa någon ”bilbytarpremie” i Tyskland men en talesperson på finansdepartementet säger att de ”följer förslagen noga”.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-04-22 09:03
Pi

Tror man verkligen att de som äger och kör de skrotfärdiga bilarna slantar upp flera hundratusen för att köpa en helt ny bil ? Nej - nybilsköparna finns nog i andra köparkategorier.

#2 • Uppdaterat: 2020-04-22 09:31
saabnisse

Det kommer ju att öka skrotningen, de allra sämsta bilarna går bort och de som äger dem kan få betalt för att köpa en lite bättre bil.
Det är ju inte säkert att det skulle ha någon effekt på nybilsförsäljningen och det är ju inte säkert att den bil som ersätter den skrotade är mer miljövänlig, men vad som är säkert är att vi slipper en mängd bilar som hamnar i naturen.

#3 • Uppdaterat: 2020-04-22 10:44
Axa

Det vore väl bättre med en icke villkorad skrotningspremie så att de som vill kan köpa en bättre begagnad bil.

#4 • Uppdaterat: 2020-04-23 18:32
LeifL

Lite synd då att man inte har så många bilar att skrota...
Såg att man kunde få en laddhybrid som jag tror släpper ut ca 60 g/kan. Då borde man dessutom kunna få miljöbonus, och sedan är skatten låg...
Bilen som jag tänker på är en BMW 750... När elen i batteriet är slut ser en V8 till att man i rask takt kan nå målet... Säkerheten hoppas jag är tillräcklig, i synnerhet när man är van att ta sig fram på hoj.
En skrotningspremie på 10000 hade betytt att man hade klarat sig med ca 150 skrotningsfärdiga bilar.
Hade premien ytterligare fortsatt de kommande åren hade väl två bilar per år gått i att täcka försäkringen...

Sedan kanske det inte heller vore helt fel att ha en stående i stället för många, för när det kommer till kritan så är det hojen gäller!

PS. Med tanke på säkrare bilar. Jag undrar när den personbil kommer som gör att föraren klarar en frontalkrock med en 60 tons långtradare... DS.

#5 • Uppdaterat: 2020-04-27 23:33
Bo Håkansson

Ännu fler bidrag. Tänk så många som blivit långhåriga under Corona. Kanske ett klippbidrag eller som ROT........

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.