Nya bilar har högre koldioxidutsläpp än modellgenerationen som de ersätter, enligt en ny rapport från brittiska konsumentsajten Which?. Helt nya bilmodeller släpper ut i genomsnitt sju procent mer koldioxid än en utgående modell.
I den här rapporten har förbrukningen och utsläppen mätts för totalt 292 bilar. Testerna är gjorda på exakt samma sätt i labbmiljö och enligt Which? är testerna hårdare och mer realistiska än NEDC- och WLTP-testmetoderna. Bland annat ingår motorvägskörning.
Helt nya bilar som uppfyller Euro 6d- och Euro 6d-Temp-reglerna släppte i det här testet ut mer koldioxid än de tidigare modellgenerationerna som uppfyllde Euro 6b och Euro 6c.
Bland små bensinbilar är koldioxidutsläppen elva procent högre än i förra generationen. För mellanstora dieselbilar var ökningen sex procent och för mellanstora bensinsuvar var ökningen 20 procent. Allra störst var ökningen för stora bensinhybridbilar: nästan 32 procent.
Nyare bilmodeller har dock betydligt lägre halter av skadliga partiklar och kväveoxider, vilket är goda nyheter för närmiljön. Halterna av kväveoxider är 84 procent lägre i nya bilar.
”Våra tester visar också att de senaste utsläppsstandarderna gjort ett fantastiskt jobb med att minska utsläpp som är skadliga för människor”, skriver Which? i sin rapport.
Anledningen till att koldioxidutsläppen blivit högre kan vara att utrustningen i motorerna som sänker halterna av exempelvis kväveoxider och partiklar faktiskt kan öka koldioxidutsläppen. Nya bilar kan dessutom vara större och tyngre än den utgående modellgenerationen.
– Det är chockerande att se att våra tester avslöjar ökade halter av koldioxidutsläpp i de senaste bilarna som byggs och säljs till konsumenter. Biltillverkarna måste se till att de gör allt de kan för att skapa renare bilar som är mer lämpliga för vår planet och dess framtid, säger Lisa Barber, redaktör på Which?.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Strutsmentalitet att hetsa med ordet "chockerande"!
Alltsedan katalysatorerna kom i slutet av 1980-talet har bränsleförbrukningen alltför ofta ökat vid införande av nya metoder för avgasrening.
Ett bra exempel senaste 10 åren är jämförelse mellan BMW:s dieselsexa där förbrukningen i verklig körning ökat med mer än 10 % från modellår 2011 till modellår 2016.
LOL! Nyligen var det ju några snillen som tyckte att vi skulle skrota gamla bilar och köpa nya. Och klart att nya bilar med sina dubbla drivlinor totalt sett släpper ut mer, hur länge har jag inte påpekat det?
.
bgl, det är bara en liten del av sanningen. Dagens bilar väger nog i snitt 400-500 kg mer än för 20 år sedan. SUV karosseri och fyrhjulsdrift är också en väldigt stor påverkan på de högre utsläpp som vi ser idag.
bgl, det är bara en liten del av sanningen. Dagens bilar väger nog i snitt 400-500 kg mer än för 20 år sedan. SUV karosseri och fyrhjulsdrift är också en väldigt stor påverkan på de högre utsläpp som vi ser idag.
Vargen. Läste du artikeln INNAN du skrev ditt inlägg? Om inte läs så slipper du återupprepa artikelns innehåll.
Guran, det som irriterar mig är att precis alla stoppar huvudet i sanden. Behöver någon egentligen en SUV om vi skall vara ärliga? Miljön och klimatet borde vara prioritet nummer ett nu. Under 10 års tid har biltillverkare prånglat ut nya modeller, den ena tyngre än den andra...det känns nästan som de tävlar om vem som kan tillverka modellen med de högsta utsläppen. Och alla glassiga bilder där en SUV står på en vanlig grusväg med lite skog bakom..usch!
Men visst, jag kan sammanfatta det på en mening: DET ÄR KÖRT!
@vargen: jag refererar till BMW X3 30d årsmodell 2011 resp. 2015. Samma kaross, samma vikt, samma motoreffekt och momentkurva, till på köpet BMW:s snålfälgar på sommarhjulen på den nyare. Skillnaden är att 2015 är Euro6, Förbrukningsskillnaden ökar dessutom med hastighet och belastning, med tyngre släp drar 2015 20% mer än 2011!
Det är väl just utfasning som är på gång just nu "Stoor". Först bonus malus, sen bonus malus 2.0. Vem vet, kanske kommer en bonus malus 3.0 nästa år och får även de med SUV's att börja fundera på om de har råd att fortsätta köra SUV eller fossilbil överhuvudtaget.
@vargen: Behöver du en Skoda Octavia? Behöver du ens en bil?
Om du verkligen var intresserad av att rädda klimatet tycker jag du skulle vända din ilska mot Kina och Japan istället som planerar att bygga en mängd nya kolkraftverk: https://www.nytimes.com/2020/02/03/climate/japan-coal-fukushima.html
Även om alla i Sverige byter till elbil idag så kommer det inte rädda klimatet. Troligtvis kommer det inte rädda klimatet om hela EU slutar köra bil över en natt heller, eftersom Japans nya kolkraftverk kommer släppa ut lika mycket som alla bilar som säljs i USA varje år. Om du nu är så rädd om klimatet och tror att den enskildes bilval kan rädda det, varför kör du ens bil själv? Behöver du verkligen köra bil?
Jag tycker själv att stora, höga SUV:ar är en ganska onödig biltyp, men jag dömer inte dem som väljer att köra en. Alla människor väljer biltyp utifrån sina behov och preferenser och att ha åsikter om och fördöma andras bilval tycker jag är mycket onödigt. Jag kan personligen inte förstå hur någon kan stå ut med att köra Skoda Octavia varje dag, men jag raljerar inte om det så fort jag får tillfälle.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.