Rolls-Royce sålde fler bilar under förra året än någonsin tidigare i lyxmärkets 118-åriga historia. Totalt 6 021 bilar levererades till kunder i 50 länder – en ökning med åtta procent jämfört med 2021, som även det var ett rekordår för företaget.
Alla marknader växte, skriver Rolls-Royce. Amerika är fortfarande den största marknaden, följd av Kina.
Efterfrågan har även vuxit för märkets ”Bespoke”-tjänster, där kunderna kan skräddarsy sina bilar efter eget tycke och smak till enorma merkostnader. Det har gjort att genomsnittspriset för en ny Rolls-Royce nu överstiger fem miljoner kronor.
– 2022 har varit ett monumentalt år för Rolls-Royce Motor Cars, säger vd:n Torsten Muller-Otvos, men lägger sedan till att säljsiffror inte är allt för ett ”riktigt lyxföretag”.
– Vi är inte, och kommer aldrig att vara, en volymtillvekrare, säger han.
Märkets bästsäljare är fortfarande suvmodellen Cullinan, följd av sedanen Ghost.
Tidigare i år visade Rolls-Royce upp sin första helt eldrivna modell.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (3)
- 11 januari 2023 walle_x skrev: Smaklöst åk. …
- 10 januari 2023 Javisst så måste man ju…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.