Det kanske är fel att prata om ”instegsmodell” när det gäller Rolls-Royce. Men märkets minst dyra modell, Ghost, är trots allt billigare än Phantom och suven Cullinan.
Nu uppdateras Rolls-Royce Ghost med nytt utseende och en hel del ny teknik under skalet. Det handlar om en helt ny generation vilket är en stor nyhet för ett relativt litet märke som Rolls-Royce.
Den tidigare generationen av Rolls-Royce Ghost byggde på samma grundplattform som BMW 7-serie. Även om de båda modellerna hade få likheter är det ändå något som Ghost fick kritik för.
Nu är BMW-plattformen borta och Ghost bygger på samma arkitektur som Phantom och Cullinan. Den nya modellen är nio centimeter längre och tre centimeter bredare än tidigare och totallängden är nu uppe i massiva 5,55 meter. Det är 60 centimeter längre än Volvo XC90.
Ännu mer vridmoment
Även den gamla V12-motorn på 6,6 liter åker ut och ersätts av en 6,75-liters V12:a med samma effekt (570 hästkrafter) men tio procent mer vridmoment (850 Nm redan från 1 600 r/min).
Rolls-Royce Ghost är numera fyrhjulsdriven som standard och även fyrhjulsstyrning finns på menyn för att göra den långa bilen smidigare i kurvor och stadstrafik.
Enligt Rolls-Royce ligger vibrations- och ljudnivåer på imponerande låga nivåer för alla åkande. 100 kilo av tjänstevikten består av ljuddämpningsmaterial. Men lika tyst som Phantom är den inte.
– Nej, varken objektivt eller subjektivt, även om de numera är ganska nära. I Phantom har man fördelen av lite lägre motor- och växellådsljud eftersom man sitter längre ifrån dem. Phantom har också tjockare D-stolpar och större utrymmen i karossen för ljuddämpande material. Men jämfört med alla andra bilar är båda två extremt tysta, säger John Simms, utvecklingschef för Ghost, till Autocar.
Ingenjörerna har mätt ljudnivån på varje enskild pryl i interiören, inklusive stolsramarna, och sett till att de ger ifrån sig en viss vibrationston som kallas ”viskningen”. Att ha en helt tyst kupé uppfattas tydligen inte som positivt av öronen, enligt Rolls-Royce.
Stjärnhimmel med högtalare
Designen förändras försiktigt jämfört med gamla Ghost med en något aggressivare front och slankare bakparti. Självklart finns ”Spirit of Ecstasy”-emblemet ovanför grillen och det kan precis som tidigare fällas ned automatiskt när föraren låser bilen, men numera görs det i motorhuven och inte i grillen.
Interiören ser ut att vara väldigt lik förra generationen – här har alltså inga jättekliv tagits designmässigt. Däremot finns texten ”Ghost” framför föraren, en text som lyser upp när dörren öppnas och sedan försvinner in i panelen.
En annan nyhet är att stjärnhimlen i taket, som finns i övriga Rollsmodeller, numera har dolda högtalare som en del av surroundsystemet.
De första leveranserna sker senare i år. Prislappen hamnar på strax över tre miljoner kronor före tillval.
Läs också: Rolls-Royce klassiska modeller får eldrift – kostar 5 miljoner
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.